Noah Korevaar
Noah Korevaar Games 31 okt 2023
Leestijd: 4 minuten

GTA 6-patent verklapt next-level animatie die de game laat ‘leven’

GTA 6 is nog steeds niet aangekondigd, maar een patent van een Rockstar-ontwikkelaar onthult alvast hoe de game op innovatieve wijze zijn spelwereld tot leven gaat brengen.

GTA-fans hebben een zure week achter de rug. Na jaren aan speculatie, leaks en geruchten was men het over één ding eens: als GTA 6 nog in 2023 onthuld zou gaan worden, dan zou dat op 26 oktober gaan gebeuren. Zelfs opmerkingen van de CEO van uitgever Take-Two Interactive sloten naadloos op die theorie aan.

Aankondiging GTA 6 blijft uit

Ondertussen is het november, en zitten we nog steeds op de opvolger van GTA 5 te wachten. Ja, het blijft duidelijk dat de langverwachte game ergens tussen april volgend jaar en maart 2025 uit gaat komen, maar de officiële reveal blijft voorlopig nog even uit.

Volgens een vermeende insider zijn de devs van het spel daar dolblij mee: het scheelt immers een hoop stress en crunch-time, waar de industrie al berucht om is, als er geen releasedatum op straat ligt. Overwerken, absurde uren maken, om een deadline te halen is helaas voor praktisch elke grote game doodnormaal. Bovendien werd GTA 5 ook na de initiële aankondiging alsnog uitgesteld, een move die Rockstar wellicht dit keer wil voorkomen.

Patent geeft alsnog voorproefje

Maar goed, dan zijn we aan het invullen en speculeren. Feit blijft dat GTA 6 nog niet aangekondigd is. Toch kunnen we indirect zo nu en dan al een voorproefje op het ambitieuze spel krijgen. Dan hebben we het niet eens over de leaks van vorig jaar, toen er meer dan negentig video’s van Grand Theft Auto 6 op straat kwamen te liggen.

GTA 6 duurste game ooit rockstar Netflix
Met Midjourney gegenereerde GTA-art (Afbeelding: Midjourney / Forbes)

Er is namelijk weer een patent opgedoken. In 2021 dook er al een patent van Rockstar Games op, waardoor toekomstige GTA’s next-level rijgedrag van NPC’s kunnen krijgen. Van die baanbrekende tech die zich uit in details waar je als gamer nog niet bij stilstaat, maar die als je ze opstapelt voor een game zorgen die zich echt kan onderscheiden van GTA 5. Echt next-gen.

Rockstar-ontwikkelaar op LinkedIn

Nu is er dus weer zo’n patent opgedoken, opgeduikeld door een Redditor genaamd Tobbelobben30. Het gaat om een door een voormalig AI-lead en programmeur van Rockstar Games, Tobias Kleanthous, aangevraagd patent.

Het elf pagina’s lange document is in april ingediend en heet “System And Method For Virtual Character Locomotion.” Zo leggen we je uit wat dat inhoudt, maar eerst is het belangrijk dat we nog even stilstaan bij hoe Kleanthous het patent zelf omschrijft op LinkedIn.

De programmeur legt uit dat de tech “was architected and implemented voor games” van Rockstar Games. En tja, dan heb je het eigenlijk al snel óf over Red Dead Redemption óf over GTA. Of allebei, want beide franchises bouwen voort op continu doorontwikkelde development-technieken. De timing van het patent brengt dan al snel GTA 6 in het vizier, al noemt de ontwikkelaar zelf nergens het spel.

Next-level animaties en reacties

De tech die het patent beschrijft kan ervoor gaan zorgen dat personages in GTA 6 en andere toekomstige games van Rockstar een stuk realistische kunnen worden, met een meer immersive speelervaring als resultaat.

De studio heeft een bibliotheek gebouwd van wat je kleine bouwstenen voor de bewegingen van personages zou kunnen noemen. Deze blokken kunnen op verschillende manieren worden gecombineerd om een breed scala aan animaties te maken, die dynamisch door omstandigheden kunnen worden getriggerd en opgebouwd.

Denk bijvoorbeeld aan een personage in het spel dat in de regen loopt, zich moe voelt of gewond raakt. In plaats van aparte animaties te ontwerpen voor elk van deze situaties, gebruiken ze deze bouwstenen om de bewegingen van het personage op een natuurlijke manier samen te stellen.

Spelwereld komt tot leven

Wanneer je GTA 6 speelt, zal je personages dus zien bewegen op een manier die past bij het weer, hun energieniveau en hun verwondingen. Dus geen domme NPC’s telkens weer hetzelfde generieke gedrag, maar gedrag en animaties die dynamisch aangepast worden aan verschillende situaties en de context waarin het personage zich bevindt.

Oftewel: een spelwereld die veel meer op jouw acties als gamer reageert, en daardoor levendiger aanvoelt.

Hebben we de resultaten al gezien?

Bovendien hebben we de resultaten wellicht stiekem al in actie gezien, zo merkt een andere Redditor op: “Het wordt geweldig, zelfs in de leaks zagen de animaties en physics er waanzinnig uit.” Dan heeft de anonieme Redditor het dus over de ontwikkelbeelden die vorig jaar op het internet verschenen.

“Dus als mijn arm wordt geraakt door een knuppel, kan ik niet meer zo goed schieten? Dat is wel cool,” merkt een andere reaguurder genaamd rustynutsbruh op. “Dus procedurele animatie? Niceeeee!” Lees terwijl we op meer nieuws wachten ook over de opmerkelijke plannen die Netflix voor Grand Theft Auto heeft.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.