Felix Decavel
Felix Decavel Hebbedingen 1 nov 2023
Leestijd: 4 minuten

Amazon-reviews Jeff Bezos uit oertijd internet per ongeluk hilarisch

Ook Jeff Bezos gebruikt Amazon om producten thuis te laten bezorgen. De oprichter van het pakjesbedrijf schreef in totaal zelfs zes uitgebreide reviews. En blijkbaar is de miljardair een tevreden klant van zichzelf. Iemand een professionele verrekijker, een spannend boek of een pak melk uit de oertijd van het internet nodig?

Aan welke van zijn negen paleizen de zes bestellingen werden afgeleverd, kunnen we helaas niet achterhalen. Maar wel hoe Jeff Bezos over de producten in kwestie dacht.

Zes reviews van Jeff Bezos op Amazon

Want op Amazon kun je al zijn reviews makkelijk terugvinden. Ze doen ons terugverlangen naar de begintijd van het internet.

Reviews van Jeff Bezos op Amazon uit de oertijd van internet
De reviewpagina van Jeff Bezos (Afbeelding: Amazon)

Twee kleine kanttekeningen: de laatste recensie dateert al van 2006 en Jeff Bezos gaf telkens de maximale score van vijf sterren. Hieronder een boeiende bloemlezing; van boeken over de ruimte tot zijn favoriete film.

Melk

reviews, jeff bezos, amazon, melk
(Afbeelding: Tuscan)

Review van Jeff Bezos: “Ik ben zo dol op melk dat ik het al drink sinds mijn geboorte. Maar ik denk niet dat het van het merk Tuscan was.”

Score op Amazon: 3 sterren

Down and Out in the Magic Kingdom

amazon, reviews, jeff bezos
(Afbeelding: Tor Books)

Review van Jeff Bezos:Star Trek mag dan een geldloos universum zijn, ze hebben altijd de details opengelaten over hoe schaarse bezittingen zoals een sterrenschip of een Picasso … of de Haunted Mansion worden toegewezen. In dit leuke, snelle boek verkent de duidelijk getalenteerde Cory Doctorow een volwaardige reputatie-economie. Met behulp van een geavanceerd, real-time netwerk verzamelen en verliezen mensen een reputatievaluta genaamd “whuffie“. De ideeën zijn een ongelooflijk rijke speeltuin en de auteur laat je niet lijden door vlakke personages of onhandig proza om ze te bereiken. Integendeel, dit zijn levendige personages in een diep verzonnen wereld (die wereld is Disney World, een plek waar je de passie van de auteur voor kunt voelen). Tegen het einde ken je de personages goed genoeg om te kunnen beoordelen welke invloed deze nieuwe wereld wel of niet heeft op de basisprincipes van de menselijke natuur. Cory Doctorow verdient veel whuffie voor deze roman. Een echte aanrader.”

Score op Amazon: 3,9 sterren

Project Orion: The True Story of the Atomic Spaceship

amazon, reviews, jeff bezos
(Afbeelding: Henry Holt and Co.)

Review van Jeff Bezos: “Voor degenen onder ons die ervan dromen om de planeten te bezoeken en de ringen van Saturnus van dichtbij te zien zonder tussenkomst van telescopen of apparaten, moeten we eigenlijk Project Orion lezen. In 1958 verwachtten enkele van de slimste mensen ter wereld, waaronder de beroemde natuurkundige Freeman Dyson (de vader van de auteur), de buitenplaneten te bezoeken in “Orion”, een schip met atoombommen dat groot en krachtig genoeg was om passagiers in luie fauteuils te laten zitten. Ze verwachtten hun grote reis in 1970 te kunnen beginnen. Dit was geen optimisme; ze hadden sterke technische redenen om te geloven dat ze het konden. Om dit boek samen te stellen heeft George Dyson verbazingwekkend veel onderzoek gedaan naar dit nog steeds grotendeels geheime project. En misschien omdat hij via zijn vader verbonden is met Orion, weet de auteur de sterke emotie van het project en het team vast te leggen. Een echte aanrader.”

Score op Amazon: 4,5 sterren

The Proving Ground : The Inside Story of the 1998 Sydney to Hobart Race

amazon, reviews, jeff bezos
(Afbeelding: Little Brown & Co)

Review van Jeff Bezos: “Dit boek gaat over mensen – een ongelooflijk interessante verzameling vastberaden, competitieve mensen die in een situatie terechtkomen die uitdagender en gevaarlijker is dan ze ooit hadden verwacht. Bruce Knecht legt daden van heldhaftigheid en zwakheid vast, maar met een verbazingwekkende schrijversdiscipline veroordeelt hij deze personages nooit. Een oordeel vellen over deze sterke mensen zou onvermijdelijk de realiteit van menselijk gedrag onder levensbedreigende stress oversimplificeren. Door de manier waarop Knecht het doet, kunnen we ons tijdens het lezen afvragen hoe wij zouden reageren.”

Score op Amazon: 4,5 sterren

Verrekijker van Canon

amazon, reviews, jeff bezos
(Afbeelding: Amazon)

Review van Jeff Bezos: “Het probleem met krachtige verrekijkers is dat mensen ze niet stil kunnen houden, en die schommeling maakt het onmogelijk om daadwerkelijk iets te zien zonder statief. De beeldstabilisatie in deze verrekijker lost dat probleem op en houdt alles heel stabiel. Dit is een duur product dat zich duidelijk onderscheidt, en een van die producten die door de technologie een beetje magisch lijken. Ik heb slechts twee kleine klachten. Ten eerste, voor zo’n duur product zouden ze de nekband vooraf moeten installeren. Het is niet erg, maar het zou fijn zijn voor de klant. Ten tweede zou ik willen dat de lensdoppen van betere kwaliteit waren en aan het apparaat bevestigd konden worden. Nogmaals, geen probleem. Dit is zonder twijfel de beste verrekijker die ik ooit heb gebruikt.”

Score op Amazon: 4,5 sterren

La Vita È Bella

Review van Jeff Bezos: “Deze film is absoluut alles wat het moet zijn: hysterisch grappig en tegelijkertijd een tranentrekker die uiteindelijk erg opbeurend is. De cinematografie is ook fantastisch met geweldig kleurgebruik. De DVD heeft Engelse nasynchronisatie als optie, maar ik raad sterk aan om de ondertitels te gebruiken zodat je Benigni’s geweldige acteerwerk en passie kunt horen. Jammer dat de DVD geen verwijderde scènes bevat. Met Benigni denk ik dat het bijzonder leuk zou zijn om bloopers te zien.”

Score op Amazon: 4,8 sterren

Geen pakjes op superjacht van Jeff Bezos

Een adres waar Jeff Bezos in ieder geval geen pakjes op kan laten bezorgen is zijn superjacht. Niet omdat het geen postbus heeft, maar omdat het schip plots met de Noorderzon verdwenen is.