Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 4 aug 2023
Leestijd: 4 minuten

The Witcher-producent geeft jou de schuld

Vind je het derde seizoen van The Witcher ook zo tegenvallen? Je bent niet de enige, want de kijkcijfers zijn flink gedaald. Gelukkig is het eindelijk duidelijk aan wie dat allemaal ligt: aan jou, de kijker. Althans, dat is wat de producent van de Netflix Original beweet.

Het begon zo veelbelovend. Netflix had met The Witcher eindelijk een fantasy-adaptatie in handen die wél in de roos schoot. Die wel scoorde. Eindelijk een eigen Game of Thrones, na meerdere geflopte pogingen.

The Witcher: drama, drama, drama

Nu, drie seizoenen verder, staat de Original er heel anders voor. Het sentiment rondom de show is behoorlijk omgeslagen.

Niet alleen vanwege de controversiële manier waarop de boeken worden geadapteerd, maar vooral ook vanwege het vertrek van publiekslieveling Henry Cavill. De precieze toedracht van die situatie is niet publiekelijk bekend, maar in interviews sijpelde wel duidelijk door dat Cavill het niet eens was met de manier waarop onder andere showrunner Lauren Schmidt Hissrich met het bronmateriaal omging. Al hint zij juist weer dat er meer aan de hand is…

datum, trailer, the witcher seizoen 3, cast
(Afbeelding: Netflix)

Afijn, daar gaan we ooit nog wel meer over horen in de onvermijdelijke memories van één van de betrokkenen. Feit blijft nu dat The Witcher seizoen drie sinds kort volledig op Netflix te streamen is. Het laatste seizoen met Henry Cavill in de hoofdrol als Geralt.

Kijkcijfers nemen duikvlucht

Je kunt je al afvragen wat er met de kijkcijfers zal gaan gebeuren als Cavill uiteindelijk vervangen wordt door Liam Hemsworth, het broertje van Chris ‘Thor’ Hemsworth. Maar dan kijk je wellicht al te ver vooruit.

Uit data van Redanian Intelligence blijft namelijk dat The Witcher seizoen drie al een stuk slechter wordt bekeken dan de vorige seizoenen. Een daling van dertig procent vergeleken met de lancering van seizoen twee.

Jouw schuld

Dat is al pijnlijk, maar het wordt erger. In een behoorlijk tactloos gevalletje van toondoofheid claimt The Witcher-producent Tomek Baginski dat fans de controversiële adaptatiekeuzes mede aan zichzelf te danken hebben.

Hoewel Baginski zegt te begrijpen waarom kijkers die de boeken hebben gelezen “gekwetst” zouden zijn door een plotselinge verandering in de serie, is de beslissing om plotpunten zoals de uitgebreide geopolitiek van The Witcher te vereenvoudigen vaak “noodzakelijk” wanneer “een serie wordt gemaakt voor een enorme massa kijkers, met verschillende ervaringen, uit verschillende delen van de wereld, en een groot deel daarvan zijn Amerikanen.” Aldus de producent tegenover de Poolse nieuwssite Wyborcza.

Tomek Baginski
Tomek Baginski (Afbeelding: Netflix)

In datzelfde interview legt de 47-jarige Pool ook uit hoe het Amerikaanse publiek hem al eerder parten speelde, toen hij een oorlogsverhaal uit de Tweede Wereldoorlog tot leven wilde brengen: “Voor Amerikanen was het compleet onbegrijpelijk, te ingewikkeld, omdat ze opgroeiden in een andere historische context, waar alles geregeld was: Amerika is altijd goed, de rest zijn de slechteriken. En er zijn geen complicaties.”

Toondoof, opnieuw

De producent benadrukt bovendien dat die vereenvoudiging van plotpunten uit het bronmateriaal “net zo pijnlijk is voor de schrijvers als voor de kijkers,” maar dat die simplificatie vaak “noodzakelijk is om een groter publiek te bereiken.”

Kijk, het punt dat de beste man maakt is natuurlijk valide. Zowel fantasy als sciencefiction-adaptaties lijden er vaak onder dat ze complexe concepten en verhalen toegankelijk moeten maken voor een groter publiek.

Alleen is het niet de eerste keer dat de producent meteen naar de kijkers wijst. Het was ook raak toen seizoen twee van The Witcher het slechter deed dan het eerste seizoen. Toen klaagde Baginski tegenover een Pools YouTube-kanaal over hoe de nieuwe generatie consumenten series kijkt.

“Als het op shows aankomt, is de logica van het plot minder belangrijk naarmate het publiek jonger is… Die mensen zijn opgegroeid met TikTok en YouTube, ze springen van video naar video,” aldus de The Witcher-producent, eraan toevoegend dat jonge mensen meer neigen naar “enkel emoties” in plaats van plot.

Toen de interviewer aangaf dat hij tot de leeftijdsgroep van kijkers behoorden waar Baginski het over had, antwoordde de producer: “Oké, het is tijd om serieus te zijn. Lieve kinderen, wat jullie jezelf aandoen maakt jullie minder weerbaar voor langere content, voor lange en ingewikkelde ketens van oorzaak en gevolg.”

Tijd voor introspectie

Ook daar focust de 47-jarige producent op een niet geheel onterecht punt. Maar in de context van een matig geschreven show als The Witcher en de hele discours rondom de productie, voelt het direct wijzen naar het publiek als een dikke middelvinger naar de fans.

Alsof het jouw schuld is dat The Witcher niet de show is waar iedereen op hoopte. Alsof er niet genoeg shows zijn die wél complexere materie behandelen én een groot publiek aanspreken. Kijk alleen al naar de eerste seizoenen van Game of Thrones, of een hit als Succession. Of, zoals een reaguurder de klachten van Baginski samenvat: “Je geeft de schuld aan je publiek in plaats van aan wat eigenlijk het probleem is: slecht schrijfwerk.” Amen.

ImponderabiliaRedanian Intelligence

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.