Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 21 apr 2023
Leestijd: 4 minuten

Ghosted: film van Marvel-veteranen wordt genadeloos de grond in geboord

Chris Evans en Ana de Armas in de hoofdrol, de makers van Deadpool aan het roer: dat kan toch niet fout gaan? Helaas levert een puur commerciële rekensom zelden een goede film op. Sterker nog, Ghosted wordt al de slechtste film van het jaar genoemd. We zetten een aantal van de eerste reviews op een rijtje.

De veteranen achter een aantal van de beste Marvel-films hebben flinke zakken geld gekregen om elders aan de slag te gaan. Zo onthulde Amazon bijvoorbeeld onlangs de ambitieuze spionageserie Citadel, van Avengers: Endgame-regisseurs Joe en Anthony Russo. Elke grote studio of platform wil wel een graantje meepikken van de succesformule.

Ghosted: Marvel-veteranen in actie

Helaas wordt niet alles wat Marvel’s golden boys aanraken ook daadwerkelijk goud. Sterker nog, vaak pakken dergelijke projecten ronduit matig uit. Slappe aftreksels van eerdere hits. Dat lijkt ook te gaan gelden voor Ghosted. Een nieuwe spionagethriller van Rhett Reese en Paul Wernick, de mannen achter alle drie de Deadpool-films.

Dat is niet de enige link met het Marvel-kamp. De hoofdrol in de film wordt namelijk vertolkt door niemand minder dan Chris ‘Captain America’ Evans. Hij speelt Cole, die na een veelbelovende date met Sadie (Ana de Armas) haar opeens niet meer kan bereiken. Hij besluit haar te gaan zoeken, met alle gevolgen van dien: Sadie is namelijk een geheim agent. De eerste trailer voor Ghosted beloofde een hoop internationale achtervolgingen, explosies en spectaculaire actie.

Het begin van een nieuwe megafranchise? Apple hoopt duidelijk van wel, met een grote lancering op Apple TV+ en een marketingcampagne waar je U tegen zegt. Marvel-masterminds, Evans en de Armas: dat moet toch wel scoren? Vast, maar dat maakt een film helaas niet automatisch ook meteen de moeite waard. En daar heeft Ghosted flink last van, als we de eerste reviews moeten geloven. De indruk die de eerste matig gephotoshopte poster achterliet, blijkt representatief voor de hele film te zijn.

Slechtste film van het jaar

Laten we beginnen met The Daily Beast. Zij noemen Ghosted ronduit “met afstand de slechtste film van dit jaar. Met geen enkel overtuigend element of uitwisseling, speelt dit fiasco als een wannabe-Knight and Day-oefening in het uitlokken van geërgerde reacties: gekreun voor de vreselijke oneliners, geklaag voor de debiele plotwendingen, en gejammer voor de vreselijke CGI en wanhopige cameo’s.” Ouch!

Sterker nog, het platform benadrukt dat het voelt alsof Ghosted door ChatGPT is geschreven: “Het voelt alsof ChatGPT het heeft geschreven, en het feit dat dat niet zo is, is des te schadelijker voor degenen die het wel hebben gedaan.”

Volgens The Guardian is de film exemplarisch voor het bredere streaming-landschap: “Het is volstrekt onmogelijk om de aantrekkingskracht van Ghosted, de film, in te zien, een verbijsterend, waanzinnig gruwelijke hoop van steeds stompzinniger beslissingen die zal dienen als deprimerende documentatie van hoe verrot de dingen zijn geworden in het huidige oververzadigde streaming-landschap.” Één ster.

Ook Variety kan geen pluspunten ontdekken: “Vechtscènes uit een Jason Statham-film, maar met veel minder precisie geënsceneerd. Een willekeurige reeks internationale omgevingen. Een spionage-thriller plot dat tegelijkertijd ingewikkeld en inconsequent genoeg is om compleet irritant te zijn.”

Reviews op Rotten Tomatoes

Op het moment van schrijven scoort de Apple TV+ Original slechts 36 procent op Rotten Tomatoes. Er zijn dus wel recensenten die positief over Ghosted zijn, maar zelfs in die gevallen scoort de blockbuster van Marvel-veteranen zeer krappe voldoendes. Zelfs de meest positieve recensie eindigt met de volgende conclusie: “Het doet wat nodig is, maar gaat niet verder dan dat. Als je acteurs op de top van hun sterrendom hebt, wil je dan niet dat ze in iets spelen dat meer is dan gewoon oké?”

Het is ergens even deprimerend als geruststellend dat geld tegen grote namen aangooien keer op keer geen hit oplevert. Tegelijkertijd ligt dat maar net aan je definitie van ‘een hit’. De gezichten van Ana de Armas en Chris Evans zorgen er ongetwijfeld voor dat abonnees massaal toch even de film gaan checken. Ghosted is vanaf nu op Apple TV+ te streamen. Het lijkt er echter op dat je zelfs voor hersenloos vermaak beter een andere film aan kunt zetten. Check bijvoorbeeld onze lijst met films die eind deze maand van Netflix gaan verdwijnen. Daar staan veel betere films tussen.

Ghosted Apple TV+ spionagefilm Marvel
🍿 (Afbeelding: Apple)