Noah Korevaar
Noah Korevaar Hebbedingen 12 dec 2022
Leestijd: 3 minuten

Dag nostalgie: LEGO zet controversiële duurzame stap

LEGO is druk bezig met verduurzamen, en daar gaan de fans vanaf volgend jaar ook meer van merken. Sterker nog, een belangrijk deel van je bouwproces gaat compleet veranderen.

LEGO maakt al jaren gretig gebruik van de creativiteit van fans. Op het webplatform Ideas kunnen fans hun zelfontworpen sets delen. Om het kaf van het koren te scheiden is er een stemsysteem geïntroduceerd, waardoor de beste designs vanzelf boven komen drijven.

LEGO Bricklink

Sterker nog, eens in de zoveel tijd selecteert LEGO een aantal door fans ontworpen sets, die vervolgens echt uitgebracht worden als officieel model. Sure, met vaak een aantal aanpassingen, maar toch: hoe tof is dat? Denk bijvoorbeeld aan de recent gelanceerde voetbaltafel, of deze gitaar. Allemaal dankzij de fans.

In 2023 gaat de Deense fabrikant daar nog een stap verder in. Via het platform Bricklink kunnen consumenten vanaf volgend jaar sets die afvielen op Ideas alsnog pre-orderen. Als er genoeg fans intekenen, dan gaat LEGO de sets in kwestie alsnog uitbrengen. Afijn, daarover kun je nog veel meer lezen op deze uitgebreide Engelstalige blog.

Dag instructieboekjes!

Voor nu gaat het ons namelijk even om één detail van dat programma: de manier waarop je die sets gaat bouwen. De gloednieuwe sets die voort gaan komen uit het Bricklink Designer Program Series, een hele mond vol, worden namelijk geleverd zonder instructieboekjes.

Het hoort al sinds je eerste set bij de speelervaring van het merk. Je opent een kartonnen doos, je pakt de zakjes met steentjes eruit, en je slaat het bijgeleverde instructieboekje open om te beginnen met bouwen. Stap voor stap.

In het geval van de nieuwe Bricklink-sets komt daar dus verandering in. In plaats van een papieren boekje zullen consumenten hun smartphone of tablet erbij moeten pakken. In de officiële LEGO Builder-app kunnen ze vervolgens de instructies raadplegen.

LEGO duurzaamheid instructies app
🎁 De LEGO Builder-app (Afbeelding: LEGO)

Duurzaamheid

Daar kun je het model in kwestie onder andere in 3D bekijken. Tof, maar waarom geeft de Deense fabrikant zijn fans geen keuze? In een officiële FAQ geeft het merk antwoord op die vraag: “Digitale instructies verlagen niet alleen de kosten, ze helpen ons ook om onze Planet Promise waar te maken door minder papier te gebruiken en te besparen op het verzendgewicht, wat op zijn beurt de uitstoot vermindert van het bezorgproces.”

Oftewel: het maakt de hele LEGO-ervaring duurzamer. Tof, maar die logica is dan natuurlijk ook toepasbaar op alle sets die het speelgoedmerk uitbrengt. LEGO gebruikt al langer apps om de bouwervaring te verrijken, of fans alternatieve builds aan te bieden voor bestaande sets. Maar tot nu toe waren die apps vrijwel altijd optioneel. Een verrijking, niet een vereiste.

Dit is pas het begin

Waarom stoppen bij deze Bricklink-sets? Als het beter is voor het milieu, dan lijkt het voor de hand te liggen dat LEGO deze transitie langzaam door zal gaan zetten, ook voor andere nieuwe sets. Dat is slechts speculatie, maar vooral de uitleg van het merk maakt duidelijk dat de keuze onderdeel is van een bredere stap richting een duurzamere toekomst.

Voor fans zal het even slikken zijn. Bladeren door de boekjes, turen naar de afbeeldingen: het hoort allemaal bij het bouwproces dat we al decennia kennen. Bovendien is het juist zo prettig aan LEGO dat het een ‘offline ervaring’ is. Even niet achter een scherm zitten, even je telefoon wegleggen, en bouwen maar. Ook voor kinderen: wil je ze meteen weer achter een bouw-app zetten?

LEGO duurzaamheid instructies app
🎁 (Afbeelding: Sean D @ Unsplash)

Apple achterna op lucratieve wijze

Of zijn we nu sentimenteel bezig en zijn we over een paar jaar geheel gewend aan deze in the end volstrekt logische stap? Waarschijnlijk. LEGO wordt niet voor niks vaak de Apple van het speelgoed genoemd, en dat merk schrapte onlangs ook opladers en oordopjes uit de verpakkingen van nieuwe iPhones. Een zet die aanvankelijk controversieel was, maar waarover je nu niemand meer hoort. De techgigant bespaarde naar verluidt 6.5 miljard dollar met die zet. Geen gekke bonus, bovenop het duurzaamheidsargument.

HypebeastJay's Brick Blog

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.