4 wetenschappelijk bewezen manieren om een kater te voorkomen

Iets te diep in het glaasje gekeken? Voorkom de volgende keer die helse kater met deze vier wetenschappelijk bewezen manieren om je hangover minder erg te maken.

Je kent het vast wel. Je hebt een avond te veel gezopen, en belooft opnieuw aan jezelf dat dit écht de laatste keer is dat je zo veel drinkt. Zo’n kater wil je niet nog een keer. Je hebt hoofdpijn, bent misselijk en wilt het liefste weer gaan slapen.

Zo maak je een kater minder heftig

Tegen een kater valt jammer genoeg weinig te doen. Je zult ‘m dus moeten uitzitten, hoe naar het ook is. Maar wees gerust: voor de volgende keer zijn er deze wetenschappelijk bewezen manieren die ervoor zorgen dat de kater minder erg is.

1. Drink water

Een van de redenen waarom je nu zo’n koppijn hebt, is doordat alcohol je lichaam uitdroogt. Het is je vast wel eens opgevallen dat je naar het toilet blíjft lopen als je eenmaal geweest bent. Dat komt doordat alcohol een diureticum is, een moeilijke naam voor een vocht afdrijvende stof. Koffie heeft dezelfde eigenschappen en daarom is het ook belangrijk dat je de dag niet begint met een kop koffie.

Alcohol droogt je lichaam dus uit, vandaar de droge mond en hoofdpijn tijdens the day after. Wees er daarom zeker van dat je genoeg water drinkt, voordat je uitgaat maar ook zeker tussen je biertjes door én als je thuis komt.

2. Laat donkere drankjes én de bubbels staan

Donkergekleurde alcohol als whisky, cognac en rode wijn bevatten meer gifstoffen die de hoofdpijn van jouw kater veroorzaken. Daarnaast zorgen bubbels ervoor dat alcohol sneller wordt opgenomen in je bloed, waardoor je dus sneller dronken wordt.

De oudste whisky ter wereld staat te koop (en is goedkoper dan je denkt)

3. Slaap uit (en vooral slaap genoeg)

Alcohol is van grote invloed op je slaapritme. Je valt misschien als een blok in slaap na een paar biertjes, maar je slaapt ook oppervlakkig em onrustig. Het laatste waar je aan zou moeten denken, is een wekker die jou midden in je diepe slaap wekt.

Een goede nachtrust na een avond flink doorhalen zal je kater niet volledig doen verdwijnen, maar het zorgt er in elk geval wel voor dat je de volgende ochtend minder moe bent.

4. Laat de sigaretten liggen

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een kater erger wordt als je er ook nog eens bij rookt. We begrijpen dat op de avond zelf alcohol en nicotine je twee beste vrienden lijken, maar de dag daarna ga je hier dus spijt van krijgen.

Krijg je ‘man boobs’ van bier? Deze podcast geeft antwoord

Reageer op artikel:
4 wetenschappelijk bewezen manieren om een kater te voorkomen
Sluiten