Maarten Verkoren
Maarten Verkoren Review 21 feb 2024
Leestijd: 9 minuten

Dit absolute beest van een e-bike vermorzelt de concurrentie

Vergeet de gehate VanMoof en fatbikes: de Gazelle Eclipse is het nieuwe vlaggenschip in de e-bikemarkt. Met krachtige ondersteuning, stijlvol design en robuuste constructie is deze fiets de koning van het fietspad. Maar met een prijskaartje vanaf €5.499,- is de elektrische fiets niet voor iedereen weggelegd. In dit artikel beantwoorden we de vraag of deze e-bike zijn premiumprijs waard is.

De e-bikemarkt is al aardig volwassen geworden, en naast genoemde merken zijn er nog vele andere e-bikeproducenten. Gazelle is  het bekendste Nederlandse fietsenmerk dat stiekem en in alle bescheidenheid al jaren misschien wel de beste e-bikes maakt. Het contrast met schreeuwerige merken als VanMoof en fatbike kan haast niet groter zijn. Om ook in het buitenland te concurreren met het daar populairdere topsegment, komt Gazelle nu met een absolute topfiets. We testen de Eclipse C380 HMB en bekijken of de elektrische fiets ook een toegevoegde waarde biedt op de Nederlandse wegen (en paden).

Dit absolute beest van een e-bike vermorzelt de concurrentie
Het contrast met fatbikes en VanMoofs is groot… op alle fronten (Afbeelding: Gazelle)

Nu we voorzichtig richting het einde van de winter gaan, blijkt hoe belangrijk het is dat je e-bike betrouwbaar, duurzaam en veilig is. Veel mensen – vaak kinderen – rijden op fatbikes van slechte kwaliteit die slecht onderhouden de winter uit komen. Niet alleen beschouwen de meeste andere weggebruikers fatbikes als een irritante plaag, maar ook zijn ze vaak bijzonder onveilig en slecht voor de lichamelijke gesteldheid, dankzij de slechte ergonomische houding en onnodige ondersteuning waardoor er nauwelijks kracht en conditie gevraagd wordt.

Het permanente spel met opgevoerde, opgefokte snelheden, gierende banden en krijsende berijders leidt tot een continue strijd met en stress voor andere fietsers en handhaving. Leveranciers helpen hun klanten de politie te foppen met speciale knoppen waarmee de opvoering tijdelijk ongedaan gemaakt kan worden. Maar waarom? Wat is er mis met eerst zorgen voor veilige schijfremmen en kwalitatieve, betrouwbare onderdelen? Natuurlijk, ook begrensde e-bikes zijn op te voeren, maar als je ooit betrokken bent bij een aanrijding, dekt de verzekering niets wanneer blijkt dat je je fiets hebt opgevoerd. Als je echt altijd hard moet rijden, neem dan een brommer, speedpedelec of een auto.

Dit absolute beest van een e-bike vermorzelt de concurrentie
Mislukte fiets of mislukte brommer? Ze worden verkocht als ‘stoer’ maar dat zijn ze allerminst (Afbeelding: Maarten Verkoren)

Kwaliteits-e-bikes zoals de Eclipse maken nauwelijks geluid en dat blijkt heel prettig als we tijdens onze testen door natuurgebieden zoeven, genietend van een dapper winterzonnetje en opgewekt vogelgekwetter dat lenteachtig aandoet. De extra power (in vaktermen heet dit ‘koppel’) van de motor is direct merkbaar. Heuvelopwaarts versnelt de Eclipse soepel en krachtig, waardoor ik zonder te zweten de top bereik. Ook bij stoplichten ben ik telkens als eerste weg, wat in de drukke stad een groot voordeel is. De Eclipse heeft echt een heule goede motor! Ik voel me inderdaad de King of the Road.

Gazelle Eclipse is een veilige en betrouwbare e-bike

Ik test de Eclipse in weer en wind, letterlijk en figuurlijk. Wat dat betreft, waren januari en februari goede maanden om een fiets te testen. Ik heb meerdere stormen overleefd, met windstoten en gratis regen-, ijzel- en zelfs hagelbuien. Ook met een kind achterop bleef ik moeiteloos overeind, mede doordat de Eclipse in vergelijking met een gemiddelde e-bike over wat dikkere banden beschikt, hetgeen hem stabieler maakt. Ook het stijve, robuuste frame maakt de fiets zeer stabiel. De veilige hydraulische schijfremmen van de Eclipse zorgen voor optimale remprestaties, ongeacht de weersomstandigheden. De goede verlichting maakt je zichtbaar in het donker en verbetert de veiligheid.

Dit absolute beest van een e-bike vermorzelt de concurrentie
Deze fiets zit gewoon erg goed in elkaar, hier kun je de riemaandrijving goed zien (Afbeelding: Gazelle)

De riemaandrijving van de Eclipse is zoveel prettiger dan de ouderwetse, kwetsbare en onderhoudsintensieve ketting. Ook de Enviolo-trapnaaf is een genot, je kunt traploos schakelen, zelfs als je stilstaat en nog terug moet schakelen. Dankzij de krachtige middenmotor en accu met hoge capaciteit (750 Wh) kan hij alles aan en is de fiets geschikt voor lange (max 135 km) ritten. De Eclipse zit in de hoogste prijsklasse, maar dat komt onder meer doordat er geen concessies gedaan zijn qua kwaliteit van de onderdelen.

Kom maar op met je slijptol

“Weet je zeker dat je die daar neer wil zetten?” Een politieagent draait zijn autoraam open en kijkt me aan of ik gek ben. “Er worden hier veel fietsen gestolen en die van jou wil iedereen wel hebben.” Ik haal mijn schouders op en wijs hem op het GPS-Connect-logo en de zware sloten. Hij lacht en knipoogt, dat zit wel goed dus.

Bij de Eclipse krijg je gratis Gazelle Connect: slimme diefstalbeveiliging, gekoppeld aan een jaar gratis verzekering en anti-diefstal opsporing. Wanneer je gestolen fiets niet wordt teruggevonden, dan krijg je een nieuwe.

Dit absolute beest van een e-bike vermorzelt de concurrentie
GPS-protection: Beveiligd en verzekerd tegen diefstal (Afbeelding: Gazelle)

Vaak vragen verzekeraars dat je het zelf dieven ook niet al te gemakkelijk maakt. Hier zijn de vier beste tips hoe je je fiets het beste op slot kan zetten.

  1. Gebruik altijd twee sloten
  2. Zet je fiets altijd ergens aan vast
  3. Bevestig het slot hoog aan de fiets
  4. Parkeer in het zicht

Bron en meer uitleg over deze tips: Axa Security

Gazelle leverde standaard al een Axa ringslot mee, maar voor de zekerheid heb ik er nog een tweede kabelslot bij besteld. De Axa Chain Procarat wordt aangeraden voor duurdere elektrische fietsen en voelt inderdaad superdegelijk aan. Verkrijgbaar bij o.a. Axa voor €98,95 maar bij bol.com gevonden voor slechts €60,99.

Dit absolute beest van een e-bike vermorzelt de concurrentie
Twee supersterke sloten die dieven ontmoedigen (Afbeelding: Maarten Verkoren)

De Mercedes-Benz onder de elektrische fietsen

De Eclipse C380 HMB is (net als deze Porsche-fiets) een beest van een e-bike dat de concurrentie op afstand zet. In het buitenland ziet men een e-bike, anders dan wij Nederlanders, juist als vrijetijdsbesteding. Een e-bike die zo compleet, robuust, krachtig, comfortabel, veelzijdig en betrouwbaar is als de Gazelle Eclipse rechtvaardigt een andere investering dan een simpele fiets-met-aandrijving. Als Nederlander gebruik je je fiets bovendien niet alleen in je vrije tijd, maar heel nadrukkelijk ook als werkpaard. Als je kijkt wat je dan terugkrijgt voor de prijs, is het absoluut een goede investering.

  • Je bent gratis een jaar verzekerd tegen schade en diefstal van je elektrische fiets
  • Je fiets heeft gps-connectie hetgeen hem vindbaar maakt en er komt een opsporingsdienst in actie wanneer hij gestolen wordt
  • Hij is voorzien van een motor en batterij die echt bij de absolute top horen
  • Je gaat weinig onderhoudskosten en andere verborgen kosten tegenkomen
  • Hij gaat langer mee dan goedkopere e-bikes
  • Hij is veiliger, ook bij slecht weer

Extra’s van de e-bike van Gazelle

Uiteraard beschikt de Eclipse over een MIK HD bagagedrager, hetgeen hem flexibel maakt om uit te rusten met accessoires. Het kost letterlijk één seconde om onze kinderstoel erop te klikken. Als ik boodschappen ga doen, klik ik er een kratje op. Het fietskrat van Basil is hierbij een aanrader, want dat beschikt aan de onderzijde over een ingenieus kliksysteem dat compatibel is met MIK HD en dan met één klik vastzit. Losmaken is iets lastiger, en dat is ook de bedoeling omdat kwaadwillenden anders het krat eenvoudig zouden kunnen stelen. Hiervoor heeft Basil een slimme oplossing bedacht: een sleutelhanger die je bijgeleverd krijgt met een soort steekpen die het kliksysteem activeert. Handig en goed tegen diefstal! Verkrijgbaar bij o.a. Basil voor €52,99.

Dit absolute beest van een e-bike vermorzelt de concurrentie
Met afklikbaar fietskrat, Axa kettingslot en Bosch SmartphoneGrip maak je hem nóg completer (Afbeelding: Maarten Verkoren)

Naast de beste motor die Bosch op dit moment maakt, beschikt deze elektrische fiets ook over de Bosch Kiox 300 display. Die ken ik al van de Gazelle Ultimate en is betrouwbaar en intuïtief. Standaard is die goed vastgezet via bouten aan de binnenkant, dus hij zal niet snel gestolen worden. Je kunt er ook voor kiezen om hem makkelijker afneembaar te maken. Dan klik je hem er eenvoudig af. Neem hem dan wel mee als je je fiets ergens neer zet. Waarom je dat zou doen? Bijvoorbeeld als je de Bosch SmartphoneGrip op je fiets wil zetten. Voor slechts 50 euro heb je er al een en ik moet zeggen, dit is een heel handige accessoire. Je klikt hem op de fiets en vervolgens kun je elke smartphone erin plaatsen. De SmartphoneGrip begint je telefoon direct op te laden en via de Flow app kun je je telefoonscherm nu gebruiken voor navigeren en tevens alle instellingen van je fiets (inclusief snelheidsaanduiding) bekijken en aanpassen.

Conclusie over de elektrische fiets:

De Eclipse C380 HMB is een heel complete e-bike, echt een beest die uitstekend overeind bleef in de test en de concurrentie ver overtreft. Dat mag ook wel voor zijn prijs, want hij is niet goedkoop. Maar uiteindelijk is goedkoop duurkoop, je investeert echt in de lange termijn en het voorkomen van problemen en kosten doordat je heel veel terugkrijgt voor je geld.

De Gazelle Eclipse is in drie uitvoeringen verkrijgbaar, waaronder ook als speed pedelec. De vanafprijs bedraagt €5.499.

Eclipse C380 HMB

Gazelle

9 Score

Pluspunten

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Boordevol features en extra's
  • Krachtige elektromotor
  • Goede display

Minpunten

  • Hoge prijs

De Eclipse C380 HMB is een heel complete e-bike die met zijn hoge bouwkwaliteit en vele extra's het enorme prijskaartje meer dan waard blijkt te zijn. Er is weinig te verzinnen wat er aan ontbreekt. Natuurlijk zou je er stiekem af en toe wel harder op willen kunnen maar dan ben je simpelweg gewoon niet verzekerd en zelfs aansprakelijk als er een ongeluk gebeurt. En dat heeft ook meer met wetgeving te maken en niets met de fabrikant.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.