Alrik de Jong
Alrik de Jong Films & Series 25 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Viaplay passeert magische grens en wordt stilaan een Netflix-killer

Door de populariteit van Formule 1 doet Viaplay het goed in Nederland. Een Netflix-killer is het nog niet, maar met de magische mijlpaal van 1 miljoen is de Zweedse streamingdienst hard op weg.

Netflix heeft naar schatting tussen de 3 en 4 miljoen abonnees, en dit jaar lopen abonnees voor het eerst weg. Dat terwijl steeds meer mensen Viaplay nemen, en die dienst ook met steeds meer goede films en series komt.

Viaplay Nederland bereikt mijlpaal van 1 miljoen

Het Zweedse streamingplatform Viaplay, dat op 1 maart in Nederland werd gelanceerd, passeerde in het derde kwartaal de mijlpaal van meer dan 1 miljoen Nederlandse abonnees. De streamingdienst die in verschillende landen veel sport aanbiedt, waaronder Formule 1, Bundesliga- en Premier League-voetbal, maar ook eigen producties maakt, zag het totale aantal abonnees in het afgelopen kwartaal met 879.000 toenemen tot dik 6,4 miljoen. Dat is 78 procent meer dan een jaar geleden.

Het aantal premium-abonnees in Noorwegen nam toe na de opname van de Engelse Premier League in het pakket in augustus, maar groeide in een langzamer tempo dan verwacht. De internationale Viaplay-activiteiten, ofwel de activiteiten buiten de Scandinavische landen, voegden 685.000 abonnees toe in het kwartaal. Dat is meer dan het dubbele van het aantal abonnees in het voorgaande kwartaal.

De toevoeging van de Engelse Premier League-rechten in Polen en Nederland droegen bij aan de groei. De omzet van de internationale activiteiten nam daardoor ook toe, mede door de hogere abonnementsprijs in Nederland. In Polen groeide het aantal abonnees net als in Nederland tot boven de 1 miljoen. De advertentie-inkomsten van de Netflix-concurrent daalden met 3 procent op jaarbasis door de zwakkere marktomstandigheden voor tv-reclames.

Viaplay nam in juli de Britse sportzender Premier Sports over. Met de overname wil het bedrijf in versneld tempo groeien, in aanloop naar de lancering van Viaplay in het Verenigd Koninkrijk dit najaar. Nu de overname van Premier Sports is afgerond, verhoogt de Netflix-killer in wording de doelstelling voor het aantal internationale abonnees aan het einde van het jaar naar zo’n 2,7 miljoen, van ongeveer 2,5 miljoen. Viaplay wordt op 1 november gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk.

Tegelijkertijd verlaagt het bedrijf de doelstelling voor het aantal abonnees in Scandinavië van 4,8 miljoen naar 4,6 miljoen. De doelstelling voor het totale aantal abonnees aan het einde van het jaar blijft daarmee ongewijzigd op 7,3 miljoen. Het mediaconcern zag de omzet in het derde kwartaal groeien met 25 procent tot bijna 4 miljard Zweedse kroon (zo’n 360 miljoen euro). Onder de streep bleef een nettoverlies over van 86 miljoen kroon, tegen een winst van 55 miljoen kroon een jaar geleden.

Goedkoop Netflix-abonnement

Een abonnement voor Viaplay kost 13,99 per maand. Dit kun je delen met een vriend of familielid, dus het kan voor 7 euro per maand. Netflix is duurder, gaat het delen aanpakken, maar komt wel met een goedkoper abonnement met advertenties. Lees hier meer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Viaplay passeert magische grens en wordt stilaan een Netflix-killer
Sluiten