Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 13 mrt 2024
Leestijd: 4 minuten

Dit kan Marvel leren van Godzilla’s low budget Oscar-record

De geprezen megahit Godzilla Minus One heeft filmgeschiedenis geschreven tijdens de Oscars. Een mijlpaal voor de langlopende franchise en een wijze les voor Marvel.

Godzilla maakte in 1954 zijn bioscoopdebuut. Het begin van een rijke traditie aan spectaculaire gevechten tussen de zogenaamde ‘kaiju‘, gigantische monsters.

Van rubberen pakken naar CGI

In totaal zijn er maar liefst 38 Godzilla-films uitgebracht, met daarnaast nog veel meer spin-offs en copycats. Een genre an sich. Het filmequivalent van de fantasie die je als kind had toen je met je speelgoed speelde.

Waar je vorige eeuw nog naar acteurs in rubberen pakken zat te kijken, een kunstvorm met een eigen charme, is Godzilla in deze eeuw een imposante CGI-creatie. Dat levert de Japanse creatie na bijna exact zeventig jaar nu een record op. Een bekroning: Godzilla Minus One heeft een Oscar gewonnen, die voor beste special effects. Des te indrukwekkender als je bedenkt dat de film een budget van slechts 10 miljoen dollar had.

Het was een prijs die tussen al het Oppenheimer-geweld misschien amper opviel, maar voor een langlopende reeks die al zeventig jaar meegroeit en evolueert met wat er mogelijk is met special effects was het een historisch moment.

Met het kleurrijke Guardians of the Galaxy Vol. 3 en het visueel zeer sterke The Creator als mede-genomineerden leek het een onmogelijke opdracht te gaan worden, maar toch kreeg het reusachtige monster het dus voor elkaar. Met, overigens, een fractie van het budget van sommige concurrenten.

Godzilla schrijft Oscars-geschiedenis

Het was de eerste nominatie bij de Academy Awards voor Godzilla ooit. Dat maakt het extra mooi dat Minus One dat compliment ook nog eens direct wist te verzilveren.

Met regisseur Takashi Yamazaki onder de genomineerden is het ook de eerste keer in 55 jaar dat een regisseur de Oscar wint sinds Stanley Kubrick in 1969 de Academy Award in ontvangst nam voor 2001: A Space Odyssey. Geen verkeerd rijtje om toe te behoren.

En verdiend: Godzilla Minus One werd haast vanuit het niets een wereldwijde megahit, ondanks een initieel beperkte bioscooprelease. Met een ijzersterke 98 procent op Rotten Tomatoes is het ook nog eens een oerdegelijke film. Sure, de franchise heeft door de jaren heen behoorlijk wat matige, hersenloze of forgettable films opgeleverd, maar Minus One is ook zonder het monstergeweld een dramafilm waar je U tegen zegt.

Ook een topfilm zonder monsters

De Oscar vertelt dus niet het hele verhaal. Of, zoals The Atlantic concludeerde in een review van de film: “Godzilla Minus One is een ronduit geweldige film en niet slechts een indrukwekkend staaltje van monsterlijke visuele effecten.”

“Wat Minus One echt onderscheidt van zijn Amerikaanse voorgangers is de hoeveelheid aandacht die het besteedt aan de menselijke personages, in plaats van volledig op monsters te focusen,” merkte ook Film Ireland Magazine op.

Een insteek waar Marvel anno 2024 een hoop van kan leren: focussen op goede verhalen en de mensen, in plaats van enkel bombastisch geweld. En dan toch met die special effects ondanks het zeer beperkte budget een Oscar winnen. Ga er maar aan staan.

Ondertussen is regisseur Yamazaki al aan het flirten met een filmavontuur in Amerika, met zelfs al een bezoekje aan Lucasfilm en opmerkingen over zijn liefde voor Star Wars als voorzichtige hints naar zijn ambities.

Slecht nieuws en ander kijkvoer

Zelf na de historische Oscar zin om Godzilla: Minus One te gaan ervaren? Helaas hebben we dan slecht nieuws voor je, want de film bevindt zich op het moment van schrijven nog in het niemandsland tussen de bioscoop-run en de digitale release in.

Oftewel: de kaiju-film is nog nergens te streamen. Gelukkig geldt dat niet voor het leeuwendeel van de andere Oscar-winnaars, zoals je in dit overzicht kunt zien.

Een ding is duidelijk: de lat ligt nu haast ondoenlijk hoog voor het Amerikaanse Godzilla x Kong: The New Empire, dat eind deze maand uitkomt. Sommige dingen kunnen de Japanners gewoon beter, wellicht.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.