Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Bioscoop 5 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Doctor Strange 2: zelden zorgde een Marvel-film voor zoveel verdeeldheid

Met Morbius begon Marvel dramatisch aan 2022. Gelukkig staat Doctor Strange nu klaar om die nare smaak weg te spoelen. Althans, dat was de hoop. Nu Doctor Strange in the Multiverse of Madness daadwerkelijk in de bioscoop draait, blijkt ook de tweede Marvel film van dit jaar een bittere afdronk te hebben. Al denkt niet iedereen er zo over.

Doctor Strange en Scarlet Witch samen in een bizar avontuur dat je meesleept door alle uithoeken van de multiverse. Dat klinkt zeer veelbelovend en Marvel heeft in recentelijk verschenen films en series ook goed haar best gedaan om de Multiverse te introduceren. In Doctor Strange in the Multiverse of Madness had tot moeten samenkomen tot een waar spektakelstuk. Visueel gezien is dat in ieder geval gelukt, maar is dat genoeg?

Doctor Strange in the Multiverse of Madness is pure chaos

Helaas is op basis van de eerste reviews duidelijk geworden dat andere aspecten van de film minder geslaagd zijn. Ondanks een 78% score op Rotten Tomatoes krijgt Doctor Strange in the Multiverse of Madness behoorlijk wat kritiek te verduren. Veel recensenten vinden dat de film simpelweg te chaotische, onoverzichtelijk en onsamenhangend is.

Bij een film met de titel Doctor Strange in the Multiverse of Madness mag je natuurlijk chaos verwachten, maar volgens velen gaat Sami Rami echt te ver. Dit gaat vooral ten koste van het plot. Zeker als je een meer casual Marvel-fan bent, kan deze film behoorlijk verwarrend zijn. Dit komt het kijkplezier uiteraard niet ten goede.

Goede score ondanks forse kritiek

Hoe kan het dan toch dat Doctor Strange in the Multiverse of Madness 78% scoort op Rotten Tomatoes en 62/100 op Metacritic? Nou, er is ook een grote groep die de chaos omarmt. Ook zij vinden dat deze Marvel-film een soms onoverzichtelijke achtbaanrit is, maar zien dit juist als een pluspunt. De Multiverse hoort in hun ogen een totale chaos te zijn.

Doctor Strange verboden in Saoedi-Arabië en je raadt al waarom

Veel van hen zijn het er echter wel mee eens dat de focus op spektakel geen positief effect heeft op het plot. Daar kunnen ook topacteurs als Benedict Cumberbatch en Elizabeth Olsen niks aan veranderen. Doctor Strange in the Multiverse of Madness is een onsamenhangend geheel met plus- en minpunten. Het is dan ook logisch dat de de meningen zo uiteenlopen.

Toch een aanrader voor Marvel-fans

Ondanks dat Doctor Strange in the Multiverse of Madness de hoge verwachtingen niet kan waarmaken, is het volgens de meesten wel gewoon een vermakelijke film. Het is dan ook belangrijk dat je je niet te veel laat leiden door de negativiteit. Als je Marvel-fan bent, ga je ook aan deze film plezier beleven. Het is misschien alleen iets minder dan waar je op gehoopt had.