Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's 5 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Brabus gooit alle regels overboord en bouwt buggy met 900 pk

Brabus laat een absurde buggy zien die in eerste instantie wat weg lijk te hebben van de Mercedes G-Klasse. Het schepsel draagt de naam Crawler en levert tot wel 900 pk.

Knotsgek speelgoed om zo hard mogelijk over zandvlaktes te razen. Voor Nederland totaal onnodig, hier worden de meeste Jeep en G-Klasses niet eens gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.

Een absurde offroader

De Brabus Crawler 900 moet nog een stuk competenter zijn als offroader dan de G-Klasse, ondanks dat de neus ongeveer dezelfde vormgeving heeft als de geländewagen. De buggy heeft een bodemspeling van 53 centimeter, 20 inch offroadwielen en een buizenframe dat je moet beschermen wanneer je van een zandduin afrolt.

G-Klasse buggy, Brabus Crawler 900
(Afbeelding: Brabus)

De Brabus Crawler 900 draait zijn hand niet om voor een heuvel. In de neus van de buggy ligt een V8 met een slagvolume van 4,5 liter. De krachtcentrale zorgt voor 900 pk en 1.250 Nm aan koppel. Hiermee sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,4 seconden. De topsnelheid is door een elektronische begrenzer afgeknepen bij 160 kilometer per uur.

Brabus voorziet de Crawler van carbon, carbon en nog meer carbon

Naast het exterieur is ook een groot deel van de onderdelen in het interieur van koolstofvezel vervaardigd. Zo zijn de racestoelen van cabron fibre en is het dashboard volledig van het dure en sterke materiaal. Desondanks weegt de offroader 2.065 kilo wegende.

In het dashboard zit een navigatie (aan de kant van de bijrijder) en een digitaal dashboard (voor de neus van de bestuurder) gemonteerd. Ondank de elektronica, is het interieur is volledig stof- en waterbestendig.

 

De Brabus Crawler is niet straatlegaal en dus enkel gebouwd om op onverharde ondergronden te rijden. De productie is beperkt tot 15 eenheden. Deze worden in de aankomende drie jaar uitgeleverd.

Brabus Crawel niet voor iedereen

Dure materialen, een absurd krachtig motoblok en een gelimiteerde oplage. Een koopje had niemand verwacht, maar een prijskaartje van 749.000 euro exclusief belastingen is wel heel fors voor een buggy. Kopers van deze testosteronmachine zullen zich waarschijnlijk niet druk maken om een tonnetje meer of minder, op naar het Midden-Oosten!

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.