Dennis Mons
Dennis Mons Formule 1 10 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

De bizarre Formule 1-auto van Mercedes ligt onder vuur

De laatste testfase in de Formule 1 is vandaag in Bahrein van start gegaan, maar wederom is er nu alweer ophef. Niet lang geleden klaagde Red Bull over een te zware auto, en moest Haas op zoek naar een nieuwe coureur. Dit keer gaat het over een wel heel vrije interpretatie van de nieuwe FIA 2022-regels door Mercedes.

De nieuwe regels in de Formule 1 hebben ervoor gezorgd dat teams anders moeten nadenken over hun beleid. Niet alleen zijn er kleinere budgetten die voor iedereen gelijk zijn, ook moeten de nieuwe bolides aan nieuwe en strengere regels voldoen. Mercedes neemt die serieus, maar weet het wel te rekken en strekken tot een maximum met zijn nieuwe sidepods. Of althans, niet bestaande sidepods.

Het tuinhek van Mercedes

Mercedes heeft kort gezegd een aerodynamisch tuinhek op de nieuwe Formule 1-auto gezet. Het bestaat uit een aantal gevleugelde ribben die aan de zijkant van de wagen zitten, achter de voorwielen. Het punt is echter dat de fabrikant – zelfs met dit absurde design – gewoon keurig voldoet aan de SIS-reglementen (side impact spars) van de FIA, die de veiligheid tijdens de races moeten garanderen. Zie het dus als een puber die zegt: ‘Om tien uur thuis betekent technisch gezien ook tien uur ‘s ochtends’.

De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) kan hier dus niet over optreden. Managing Director Ross Brawn, die al enige tijd heeft gewerkt aan de nieuwe regels voor het 2022-seizoen, wordt er weinig blij van. De Mercedes-constructie (waar zelfs de buitenspiegels aan vastgemaakt zijn) is zijns inziens ‘een strekking’ van de bestaande regels.

“Dit concept staat zeker ter discussie, maar is een interpretatie van de nieuwe regels. We proberen dit te voorkomen en we buigen ons over wat Mercedes doet. Maar innovatie in Formule 1 is en blijft altijd extreem.”

Welk voordeel Mercedes haalt uit dit bizarre design is nog niet bekend. De tesfase in Bahrein is pas vandaag van start gegaan en rondetijden tijdens dat traject zijn niet toonaangevend. Zo gaat Ferrari lekker, pakt Red Bull wat tractie, maar is Mercedes natuurlijk ook pijlsnel. De eerste race op 20 maart in Bahrein zal het laten blijken.

Gekke concepten binnen Formule 1

Dit gekke gefrats door Mercedes doet denken aan de extreme concepten in de Formule 1 in de jaren ‘80 en ‘90. Zo kwam ineens de Tyrrell P34 de baan op, ontworpen door Derek Gardner. Opvallend: die wagen had zes wielen. De gedachtegang was dat de auto meer grip zou hebben. Hoewel in eerst instantie een succesvolle snelle wagen, vielen de resultaten al snel tegen. De FIA greep vervolgens in en stelde dat racebolides slechts vier wielen mochten hebben.

Een ander bizar design was dat van de JS5 van Ligier. De wagen, in 1976 geïntroduceerd, had een enorme luchthapper bovenop de auto. Het apparaat leek als een smurf op wielen. Gek genoeg bleek de auto erg snel en coureur Jacques Laffite pakte er drie podiums mee. Uiteindelijk werd ook dit concept letterlijk ingehaald door de concurrent en verdween de wagen van de grid.

JS5 F1
JS5 F1 (Afbeelding: Getty)

Dus de stelling van Brawn dat Formule 1 altijd de grens van de regels probeert te verleggen, staat als een huis. Hoe dit concept van Mercedes vooralsnog wordt geaccepteerd door de FIA en de andere teams, valt te bezien. Christian Horner van Red Bull heeft enigszins aangegeven niet blij te zijn met dit malle gebeuren van Mercedes, maar stelt ook: als het voldoet aan de regels, kan je er weinig aan doen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.