Dennis Mons
Dennis Mons Formule 1 9 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

Formule 1 alweer vol drama: RB18 is ‘te zwaar’ en wie vervangt Mazepin?

Aankomend weekend, van 10 tot 12 maart, staat de laatste testfase voor de Formule 1 in Bahrein op de agenda. Maar al voor de start van het nieuwe seizoen zijn er genoeg vragen en struikelblokken. Red Bull maakt zich zorgen over het gewicht van de RB18 (de nieuwe auto van Max Verstappen) en Haas moet op zoek naar een nieuwe coureur.

De start van het nieuwe F1-seizoen gaat met horten en stoten. Teams en coureurs hebben enige moeite met de nieuwe auto’s, de race in Sotsji is komen te vervallen vanwege de oorlog in Oekraïne en mede daardoor heeft de Russische coureur Nikita Mazepin ook zijn biezen moeten pakken.

De zware RB18 van Max Verstappen

Helmut Marko, beroemd ex-coureur en nu hoofd opleiding van Red Bull, maakt zich enigszins zorgen over het gewicht van de RB18 van Max Verstappen en Sergio Perez. De auto is flink zwaarder geworden dit seizoen, een trend die al langer gaande is. Auto’s in 2009 wogen zo’n 605 kilogram, maar in het volgende seizoen tikt het gewicht al snel zo’n 795 kilo aan. En dat heeft enorme gevolgen voor de snelheid van de bolides.

Drive to Survive, formule 1, netflix, seizoen, max verstappen
Max Verstappen (Afbeelding: Netflix)

“Het enige probleem dat we hebben, is gewicht. “, aldus Marko tegen de Duitse website Motorsport-Magazin. “Toch hebben alle teams daar last van. Goddank is het minimum gewicht al verhoogd, maar we hebben nog een hoop te doen voor de eerste race.”

Tijdens de eerste test in Barcelona zette Sergio Perez een derde tijd neer, dik vier tiende van een seconde achter Lewis Hamilton. Max Verstappen pakte (hoewel snel) de vierde plek. Toch is het duidelijk dat teams en coureurs nog aan de zwaardere wagens moeten wennen. De RB18 is nog altijd een stuk zwaarder is dan het minimumgewicht, maar Red Bull geeft ook aan nog niet het achterste van zijn tong te hebben laten zien.

De Belgische Limburger is in ieder geval ontzettend tevreden over de nieuwe RB18. Hij gaf op Twitter aan zich ontzettend goed te voelen in de wagen en kijkt uit naar het nieuwe seizoen. En dat mag hij nog seizoenen lang doen, aangezien hij begin deze maand een hernieuwd contract heeft getekend tot 2028. Lucratief, want hij gaat daarmee 50 miljoen per jaar verdienen, wat hem de best verdienende Nederlandse sporter ooit maakt.

Wie vervangt Nikita Mazepin in de Formule 1?

Minder positief is het vertrek van de Rus Nikita Mazepin, die vanwege de oorlog in Oekraïne zijn stoeltje bij raceteam Haas moet inleveren. De beslissing is niet zozeer genomen vanwege het feit dat hij Russisch is, maar omdat zijn vader, miljardair en CEO van medesponsor Uralkali, innige connecties heeft met Vladimir Poetin. Daarom besloot Haas in eerst instantie de sponsoring van het mestbedrijf van de livery van de auto te halen. Toen volgde er grotere stappen: Mazepin is voorlopig verbannen.

Nikita Mazepin, formule 1, drama, max verstappen
Nikita Mazepin (Afbeelding: Getty)

De uitdaging voor het Amerikaanse raceteam is nu om een nieuwe coureur te vinden. Al eerder ging het gerucht dat wellicht Pietro Fittipaldi in zou stappen. De Braziliaans-Amerikaanse coureur rijdt al enige tijd als testcoureur voor Haas. Ook reed hij twee races in de Formule 1 na het ernstige ongeluk van Romain Grosjean. Hoewel hij dit weekend zeker de Bahrein-test gaat rijden, is zijn plek in het team nog niet zeker. Haas heeft aangegeven op zoek te zijn naar een coureur met meer ervaring. Er blijven bijvoorbeeld hardnekkige geruchten gaan dat Antonio Giovinazzi of zelfs Nico Hulkenberg de felbegeerde plek krijgt.

Nummer 1

Hoe dan ook wordt het nieuwe Formule 1-seizoen wél weer een event om naar uit te kijken. De strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton is verre van beslecht en alle teams en coureurs hebben nieuwe uitdagingen met de nieuwe wagens en regels. Tot die tijd kunnen we genieten van de test in Bahrein én een nieuw seizoen van Drive to Survive op Netflix. Lees hier alles wat je moeten weten over seizoen 4.

Er hangt echter een groter nadeel aan het nieuwe F1-seizoen: het is een beetje jammer dat we nu nieuwe caps en shirts met nummer 1 moeten kopen als je een Max-fan bent. Maar we hebben het er graag voor over.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.