Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Netflix 6 jun 2024
Leestijd: 2 minuten

Plottwist: controversiële B-film Netflix bedolven met toprecensies

Een reuzenhaai in Parijs die een hele hoop mensen opvreet. Klinkt allerminst bijzonder, alleen bijzonder slecht. Plottwist: na de Netflix-première van gisteravond wordt Under Paris door alle serieuze recensenten overladen met lof.

Under Paris lijkt alle ingrediënten te bezitten van een ongeïnspireerde B-film die al snel na de première in de vergetelheid verdwijnt, waar hij hoort. Maar wat schetst onze verbazing? Na de release op Netflix van gisteravond zijn de recensies positief. En niet zomaar positief, maar lyrisch, euforisch, laaiend en vlammend. Under Paris blijkt geen aangelengde haaienvinnensoep, maar angstaanjagend topvermaak.

Ongeïnspireerde haaienfilm blijkt meesterwerk: de recensies

Twee maanden geleden wijdden we al een artikel aan het plot van Under Paris. We hadden niet verwacht dat we er na de release nog eens over zouden schrijven, of dat we er in de rest van ons leven ook maar één gedachte aan zouden wijden, totdat we gisteravond na de release op Netflix de recensies checkten. De ene na de andere kwaliteitskrant zwaait de film lof toe. En niet met laf lof, maar een uitgebreide, lyrische lofzang. We nemen je mee langs de koppen van de filmmedia.

• Variety: “Eindelijk, een haaienfilm die in het kielzog van Jaws mag zwemmen”
  • The Guardian: “Netflix levert een van de beste haaienfilms ooit gemaakt af”
  • Decider: “Een haai-in-de-Seine-thriller die de belachelijkheid levert waarnaar je verlangt”
  • Digital Mafia Talkies: “Under Paris is de beste haaienfilm sinds Jaws”
  • Daily Dead: “Under Paris is absurd vermakelijke haaienhorror”

Op basis van tien recensies krijgt Under Paris op dit moment een score van 80 procent toebedeeld op Rotten Tomatoes. Gezien het genre waartoe de pretentieloze haaienhorror behoort, is dit een absolute topscore.

Under Paris mogelijk snel van Netflix af door plagiaatzaak

Wacht niet te lang met het kijken van dit onverwachte meesterwerk, want over tien dagen is hij misschien alweer online. Dan wacht namelijk een rechtszaak wegens mogelijk plagiaat. Een haai in een rivier die mensen opvreet, je zou zeggen dat iedereen zo’n plot in vijf minuten op een bierviltje krabbelt, en misschien is dát juist de reden dat Vincent Dietschy denkt dat de makers van Under Paris hun verhaal van hem gejat hebben. Krijgt Dietschy gelijk, dan verdwijnt de haaienfilm tien dagen na de première weer van Netflix. Opschieten dus!