Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 9 dec 2022
Leestijd: 4 minuten

Netflix heeft slecht nieuws voor sportliefhebbers

Waar de concurrentie vecht om rechten voor live sport, doet Netflix daar de deur voor dicht en duikt de streamingdienst op nog meer advertentie-abonnementen. Dat blijkt uit opmerkingen van co-CEO Ted Sarandos tijdens een conferentie.

Netflix is nog altijd koploper in de streaming-oorlog, maar de grote Hollywood-studio’s en entertainmentgiganten hijgen het bedrijf in de nek.

Waar is de groei voor Netflix?

Op dit moment heeft Netflix ongeveer 73 miljoen abonnees in de Verenigde Staten. Analisten schatten dat de streamingdienst in de komende vijf jaar daar de 90 miljoen aan kan tikken, maar dan houdt het ook wel op. De rek van explosieve groei is er dus een beetje uit, en het aantal nieuwe markten waarin de dienst uitgerold kan worden raakt langzaam ook op.

Niet voor niks focust het bedrijf in zijn communicatie naar aandeelhouders steeds meer op hoe winstgevend het is geworden. De opschepperij over astronomische groeicijfers is simpelweg niet duurzaam.

Is live sport de oplossing?

Netflix zal nieuwe segmenten moeten aanboren om te blijven groeien. De abonnees die van shows als Stranger Things en Wednesday houden zijn nu wel aan boord. Al jaren doen geruchten de ronde dat Netflix bijvoorbeeld de streamingrechten van Formule 1 wil kopen. Zeker gezien het succes van Drive to Survive lijkt dat een no-brainer. Maar ja: live-uitzendingen zijn andere koek dan het on-demand model waar Netflix bekend om staat.

Ondertussen storten Amazon, Apple en Google zich ook met hun streamingdiensten op sport. Alle drie willen de rechten voor de Sunday Ticket Package van de NFL scoren, met een hevige onderhandelingsstrijd als resultaat. Prime Video heeft al NFL’s Thursday Night Football, een deal die Amazon 1 miljard dollar per jaar kost maar ook tot een recordaantal nieuwe abonnees heeft geleid.

Netflix streaming
Ted Sarandos en zijn vrouw (Afbeelding: Chris Delmas / AFP)

Co-CEO doet de deur dicht

De vraag blijft: wat gaat Netflix doen? Co-CEO Ted Sarandos was deze week te gast op een conferentie in New York City, de UBS Global TMT Conference. Die naam mag je snel weer vergeten, maar een paar van zijn opmerkingen daar vallen op.

De CEO legde er namelijk uit dat live sport geen zin heeft voor het streaming-businesssmodel, aangezien de programmering meer geschikt is voor betaalde televisie. Sarandos zei dat de streamingdienst “zonder sport nog twee keer zo groot kan worden”. Ambitieus!

“We hebben geen winstpad gezien bij het huren van grote sporten”, zei Sarandos op de conferentie. “We zijn niet tegen sport, we zijn gewoon pro-profit.” Dit is geen CEO die vraagtekens zet bij een strategische keuze. Dit klinkt als een deur die behoorlijk hard dicht wordt geslagen. Zonder ook maar een kiertje.

Nog meer advertenties

Oké, al die Formule 1- en sportgeruchten rondom Netflix blijven dus waarschijnlijk geruchten. Maar hoe gaat de streamingdienst dan wel zijn aandeelhouders tevreden houden? Ook op die vraag had Sarandas een concreet antwoord: advertenties.

De streamingdienst heeft al in een aantal markten een nieuw abonnement met advertenties uitgerold. Door de lagere prijs spreekt het bedrijf zo een nieuw segment aan potentiële abonnees aan.  Daar gaat het niet bij blijven: Sarandos liet tijdens de conferentie vallen dat het bedrijf aan het kijken is naar meerdere advertentie-abonnementen.

“We hebben tegenwoordig meerdere abonnementen, dus het is waarschijnlijk dat we in de loop van de tijd ook meerdere advertentielagen zullen hebben, maar er is nog niets dat ik nu kan delen”, zei Sarandos. “En het product zelf zal, vermoed ik, behoorlijk dramatisch evolueren, maar langzaam, geleidelijk.”

Christian Bale lost moordzaak op in je volgende favoriete Netflix-film

Weg naar meer abonnees

Ondanks de claim dat live sport het bedrijf niks op zal leveren, heeft de co-CEO van Netflix dus nog alle vertrouwen in de toekomst. Twee keer zoveel abonnees, nieuwe abonnementen: er gaat dus nog een hoop veranderen. Sterker nog, het eerste niet zo geheime wapen dat Netflix volgend jaar in gaat zetten is al bekend.

De streamingdienst gaat helaas eindelijk concreet een einde maken aan het delen van accounts, waar we ons allemaal schuldig aan maken. De vraag is: levert dat vele nieuwe abonnees op, of vertrekken consumenten dan massaal naar de goedkopere concurrentie? Op naar 2023!

CNBCVariety

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.