Plottwist: hoe Netflix per ongeluk Nintendo’s Zelda-televisieserie killde

In 2015 dook het gerucht op dat Nintendo aan een televisieserie gebaseerd op de Legend of Zelda-games werkte. Geen animatie, maar live-action. Dat werd niet beweerd door een vage anonieme bron, maar door het gereputeerde Wall Street Journal. Opvallend genoeg beschreven zij het project als een “Game of Thrones voor de hele familie.”

Andere bronnen bevestigden dat nieuws. Nu, bijna zes jaar later, is het project in geen velden of wegen te bekennen. Zat Wall Street Journal er dan voor de verandering eens naast? Ging het simpelweg om een loos gerucht? Of hebben we het hier, zoals zo vaak gebeurt in Hollywood, over een project dat in development hell is blijven steken?

Nintendo, College Humor en Star Fox

Nu, in 2021, hebben fans eindelijk een antwoord op die vragen gekregen. Het YouTube-kanaal The Serf Times publiceerde begin deze maand een interview met Adam Conover. Die namen mag je snel weer vergeten, het is voor nu enkel belangrijk dat Conover voor College Humor heeft gewerkt.

Tijdens zijn tijd bij dat bedrijf was men bezig met een claymation-skit, gebaseerd op de Star Fox-games, zo vertelde hij tijdens het interview. Oftewel, animatie met klei en miniaturen, zoals je die kent van bijvoorbeeld Wallace & Gromit. Het destijds populaire YouTube-kanaal had zelfs contact met Zelda-bedenker Shigeru Miyamato om details te bespreken.

The Legend of Zelda

Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft dat met Netflix te maken? Een hoop. Na een maand werd het project namelijk gecanceld. Conover vroeg zijn bazen destijds wat er was gebeurd, en kreeg toen het opmerkelijke volgende antwoord: “Oh, iemand bij Netflix heeft het Legend of Zelda-ding gelekt. Ze mochten daar helemaal niet over praten. Nintendo raakte in paniek … en ze trokken de stekker uit alles. Ze trokken de stekker uit het hele programma waaronder die games werden geadapteerd.”

Oftewel, de Legend of Zelda-televisieserie was echt. En Nintendo had een heel programma om een slaatje te slaan uit de vele iconische gamefranchises die de Japanse fabrikant in huis heeft. Dat is niet zo gek in het multimedia-landschap van het afgelopen decennium: het is haast verbazingwekkend hoe beperkt Nintendo zijn enorme franchises uitbaat.

Extreme voorzichtigheid

Een reden daarvoor is dat Nintendo bekend staat om zijn voorzichtigheid als het om dergelijke IP gaat. Het bedrijf is enorm beschermend als het om franchises als Mario en Zelda gaat. Samenwerken met een derde partij als Netflix is dan ook een enorme leap of faith voor de Japanners. Dat het bedrijf desondanks de plannen lekte was daardoor een enorme no go voor Nintendo.

Met de extreme stap om alle plannen te schrappen als resultaat. Volgens Connover werd Nintendo door het lek nog wantrouwender en voorzichtiger. Terecht, overigens. Sindsdien is de gamefabrikant wel weer begonnen met nieuwe pogingen om Disney achterna te gaan. Er komt een Super Mario Bros.-film aan, en er wordt hard gewerkt aan een pretpark.

Tijd voor een tweede kans

Het zal echter even duren voor Netflix of een andere streamingdienst een tweede kans krijgt. Na Castlevania, The Witcher en binnenkort Tomb Raider is het doodzonde dat we niet de Netflix-versie van The Legend of Zelda hebben gekregen. Hopelijk komt er nog een tweede poging. Nintendo zal immers maar al te goed weten wat de enorme potentie van zijn franchises is.

Reageer op artikel:
Plottwist: hoe Netflix per ongeluk Nintendo’s Zelda-televisieserie killde
Sluiten