Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 4 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Netflix is binnenkort niet meer de grootste streamingdienst

Netflix had het afgelopen decennium alle ruimte in wat toen nog een nieuw domein was: streamingdiensten. Nu wordt het bedrijf voor het eerst echt ingehaald, maar niet door Disney+.

Anno 2021 is de concurrentie geëxplodeerd. Van Warner Bros. en Disney tot Paramount en Amazon: elk grote media of techbedrijf wil marktaandeel in de streamingmarkt veroveren. Ten koste van elkaar, uiteraard.

Disney+ gaat door het dak

Vooral Disney+ had een duizelingwekkend succesvol eerste jaar. Mede door The Mandalorian harkte de streamingdienst binnen 24 uur meer abonnees binnen dan men voor het gehele eerste jaar durfde te verwachten.

Sterker nog, volgens analisten kan Disney al binnen twee jaar Netflix in gaan halen wat absolute abonnee-aantallen. Iets wat niemand mogelijk achtte voor 2019.

Voorlopig verdient Netflix per abonnee een stuk meer dan Disney+, maar toch, de boodschap is duidelijk. De Rode N kan niet zomaar uitgaan van zijn voorsprong. Het bedrijf is al druk bezig met zich onderscheiden, onder andere met het ambitieuze plan om games te gaan streamen.

Netflix moet voor YouTube vrezen

Toch is Disney+ niet het voornaamste gevaar, als je naar de korte termijn kijkt. Sterker nog, YouTube staat op het punt om Netflix in te halen als de grootste streamingdienst in de gehele industrie. Althans, als je naar omzet kijkt.

YouTube was qua gebruikersaantallen al met afstand de grootste, maar nu harkt het bedrijf ook meer geld binnen met die gebruikers dan Netflix. Iets waarmee de aandeelhouders van Google blij zullen zijn.

De onderstaande grafiek laat zien dat de omzet van YouTube sneller omhoog schiet dan die van Netflix. Zeer binnenkort zal YouTube al eventjes Netflix van de troon stoten, een voorsprong die Google al snel weer in zal moeten leveren. Maar iets later zijn de lijntjes onverbiddelijk: YouTube zal eindelijk volledig Netflix inhalen.

Advertenties versus abonnementen

Het is een interessante vergelijking. Waar Netflix puur op een abonnementsmodel steunt, biedt YouTube praktisch alles gratis aan en verdient het het leeuwendeel van zijn geld met advertenties. Sure, YouTube Premium is een ding, maar dat is in het grote plaatje een extraatje.

Volgens Bloomberg genereerde YouTube in afgelopen kwartaal ongeveer 7 miljard dollar aan advertentie-inkomsten – een stijging van 84 procent ten opzichte van vorig jaar en bijna het dubbele van de inkomsten van dezelfde periode in 2019, voor de pandemie.

Post-pandemie

Naar verwachting zal het advertentiemodel van YouTube het komende jaar dus eindelijk het abonnementsmodel van Netflix overtreffen. De grote vraag is: wat gebeurt er als de pandemie eindelijk afloopt en we weer grotendeels onze oude levens hervatten? Duiken we dan alsnog massaal achter YouTube, of weet Netflix qua relevantie weer Google weten af te troeven?

We gaan het meemaken. In de tussentijd staan HBO Max, Discovery+, Disney+, Paramount+ en een leger aan andere concurrenten klaar om mee te dingen.

Netflix onthult baanbrekende SpaceX-serie van grote naam

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.