Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 21 feb 2022
Leestijd: 2 minuten

Goedkoopste Duitse elektrische auto maakt verrassende comeback

Volkswagen brengt de productie van de Volkswagen e-up! weer op gang. Hiermee verschijnt de goedkoopste Duitse elektrische auto terug op de markt en wordt het aanbod betaalbare EV’s weer een stukje groter.

De compacte EV verscheen al eind 2013 op de markt, en niet geheel zonder succes. De vraag naar het model was enorm, maar de winstmarges voor Volkswagen waren dat absoluut niet. Uiteindelijk legde de producent zelfs geld toe op het model en trokken de Duitsers de stekker eruit.

Nu nog alleen voor Duitsland

Na 14 maanden geen Skoda Citigo, Seat Mii en Volkswagen e-up! te hebben gebouwd, is de goedkope elektrische auto terug. Tenminste, bij onze oosterburen. Vanaf nu is de auto in Duitsland te bestellen, maar het doel is om de e-up! ook weer op andere Europese markten aan te bieden. Onbekend is of de Citigo en Mii eveneens op de prijslijsten zullen verschijnen.

Volkswagen up!, goedkoopste Duitse elektrische auto
De goedkoopste Duitse elektrische auto van het moment! (Afbeelding: Volkswagen)

Qua specificaties is er niets nieuws te melden. De EV heeft nog steeds een elektromotor aan boord die goed is voor 83 pk en 210 Nm. Met het accupakket van 32,2 kWh heeft de e-up! een WLTP-actieradius van 258 kilometer. Aan de DC-snellader is de accu in 60 minuten van 0 tot 80 procent opgeladen, aan een 7,2 kW-lader doet hij hier iets meer dan vier uur over.

Wanneer de goedkoopste Duitse elektrische auto terugkeert naar Nederland, is nog onduidelijk. Ook de prijzen zijn voor ons land nog niet bekend. In Duitsland kost de stadsauto minimaal 26.985 euro inclusief belasting.

Een betere en goedkopere Duitse elektrische auto

Hoewel de e-up aantrekkelijk is door zijn prijs, moet Volkswagen medio 2025 met een nóg bereikbaardere elektrische auto komen. De Volkswagen ID. Life krijgt ondanks zijn langere prijs een actieradius tot wel 400 kilometer door zijn 57 kWh accupakket.

Goedkoopste elektrische auto van Europa mag Nederlandse weg op

De batterijen maken onderdeel uit van een aandrijflijn die een maximaal vermogen levert van 234 pk en goed is voor 290 Nm aan koppel. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten in 6,9 seconden moet dus in 2025 kunnen voor een prikkie. Tot die tijd is er de e-up!

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.