Dennis Mons
Dennis Mons Formule 1 26 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

3 aanpassingen in Saudi-Arabië na de absurde Formule 1-race van 2021

Weet je nog, de Formule 1-race op het Jeddah Corniche Circuit van vorig jaar in Saudi-Arabië? Nou, zo extreem en onveilig gaat het komend weekend niet meer worden. Spannend wel, want er kan meer ingehaald worden.

Even los van de aanpassingen aan het circuit: er heeft een drone-aanval plaatsgevonden in de buurt van het circuit. Inmiddels heeft de FIA bekendgemaakt dat de race gewoon doorgaat en veiligheid is gewaarborgd.

Het Jeddah Corniche Circuit in Saudi-Arabië zat vol uitdagingen, zonder ook maar een centimeter speling in bepaalde bochten. Dat leverde eind vorig seizoen een krankzinnige race op. Het begon al tijdens de kwalificatie, toen Max Verstappen een muur raakte. Tijdens de race zelf lag hij vanaf het begin in de clinch met Lewis Hamilton, die zich daar sowieso niet comfortabel voelde. Het werd een race vol incidenten, die leidden tot twee Safety Cars, tweemaal een rode vlag en vier Virtual Safety Cars.

Formule 1-circuit Saudi-Arabië op de schop

Dat nooit weer, dacht de organisatie achter de Formule 1. Het Jeddah Corniche Circuit moest op de schop. Dit zijn de drie grootste aanpassingen.

1. Ruimte in blinde hoeken

De bochten 2, 3, 14 en 21 hebben betere zichtbaarheid gekregen. De coureurs rijden met zo’n 250 kilometer per uur de bocht in en de kans dat er iets mis ging, was groot. Zagen we vorig jaar tijdens de kwalificatie van Max Verstappen. De relingen zijn in Saoedi-Arabië nu dus ietwat verlaagd, waardoor coureurs een beter overzicht hebben.

Circuitmanager Martin Whitaker heeft gesteld dat de banen dus nu 1,5 tot 2 meter wijder zijn, wat de veiligheid zou moet verbeteren. En niet alleen dat; het zou de tijden van de coureurs ook aanscherpen. Het probleem blijft echter: in hoeverre wordt dat gepusht? De rijders zijn allemaal aangescherpt en willen het onderste uit de ketel krijgen. De kans is aanwezig dat de Formule 1-coureurs dus blijven pushen en er als alsnog onnodige ongelukken gebeuren. 

2. Grote nieuwe muren

Een groot verschil met het vorige seizoen is de implementatie van betere vangrails. Die zorgen ervoor dat coureurs wat makkelijker kunnen ‘botsen’, in tegenstelling tot Charles LeClerc in het vorige seizoen. Dat is geen garantie voor crashes, en laten we vooral ook hopen van niet. Maar het Jeddah Corniche Circuit blijft, vooral voor minder ervaren Formule 1-coureurs, om nerveus van te worden. Snel, gevaarlijk en in het donker rijden is niemand fan van. 

3. Snellere bochten

Los van de veiligere hoeken zijn er ook nieuwe bochten gebouwd, die sneller zijn dan voorheen. Bocht 4, 16 en 22 zijn breder geworden, zodat er meer ruimte ontstaat om in te halen. Is het verstandig om in te halen met 250 tot 300 kilometer per uur? Nee. Maar dat hoort bij de sport. 

We kunnen hoe dan ook weer een prachtige race verwachten dit weekend, waar meer ingehaald kan worden dan vorig jaar. Er staat nu al veel op het spel, zeker doordat Red Bull zoveel punten heeft laten liggen. Wordt het Ferrari, Mercedes of Red Bull?

De F1-race op het Jeddah Corniche Circuit in 2021

Kijk nog maar even goed naar de race in Saudi-Arabië van vorig jaar. Zo extreem en onveilig wordt het dit jaar dus niet op het Jeddah Corniche Circuit. Sit back and relax! Bekijk de hectische samenvatting van de F1-race op het Jeddah Corniche Circuit in 2021.

hamilton, verstappen
Hamilton en Verstappen met elkaar in de clinch in Saudi-Arabië, 2021 (Afbeelding: Getty)

Lees hier hoe en waar je de Formule 1-race van 2022 in Saudi-Arabië gratis kunt kijken.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.