Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 16 jun 2023
Leestijd: 3 minuten

Elektrische Renault 5 halveert laadkosten met nieuwe laadtechniek

Vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s die in de EU verkocht worden geen CO2 meer uitstoten. Hoewel sommige fabrikanten nog op kleine schaal experimenteren met waterstof, lijkt de koers te zijn gezet naar een wegennet vol EV’s. Het energienetwerk zal het om die reden zwaar krijgen. Gelukkig heeft de nieuwe Renault 5 een oplossing aan boord waarmee je ook nog eens de laadkosten van je elektrische auto kunt halveren. Volgens Autocar is het de eerste wagen die standaard met de V2G-laadtechniek wordt geleverd.

Het verbod op auto’s met verbrandingsmotoren kent overigens nog wel enkele kanttekeningen. Er geldt bijvoorbeeld nog een tussenregeling voor (veelal supercar)merken die minder dan 10.000 auto’s per jaar produceren. Ook auto’s met verbrandingsmotoren die op e-fuels rijden, worden gevrijwaard van dit verbod. Desalniettemin lijkt het erop dat het gros van de auto’s elektrisch wordt.

Energienetwerk overbelast door EV’s

Maar dat brengt enkele problemen met zich mee. Zo wordt er straks veel van ons energienetwerk gevraagd. Laadsessies worden namelijk niet mooi gespreid over de dag. Nee, elektrische auto’s worden vaak op hetzelfde moment geladen. Deze piekbelasting is niet wenselijk voor het elektriciteitsnet.

Renault 5 elektrische auto laden laadkosten EV
Een prototype van de nieuwe Renault 5. (Afbeelding: Renault)

De nieuwe, elektrische Renault 5 houdt daar rekening mee. De EV is in de laatste fasen van zijn ontwikkeling, maar Renault stelt al wel dat de kleine elektrische auto standaard met V2G-laadtechniek komt. Dit staat voor vehicle to grid. Dat betekent dat energie, wanneer dat nodig is, ook richting het elektriciteitsnet of zelfs je huis kan vloeien om zo de pieken op te vangen. Bidirectioneel laden noemt men dit.

Elektrische auto regelt het zelf: Renault 5 met V2G

Er wordt zelfs geclaimd dat je met deze methode tot 50 procent op je laadkosten kunt besparen. Laadprijzen fluctueren gedurende de dag. Wanneer de vraag hoog is, betaal je meer voor een kWh stroom dan wanneer de vraag laag is. Met de V2G-techniek geef je simpelweg aan wanneer je jouw EV weer wil gebruiken en hoe vol je batterij dan moet zijn. Het systeem regelt dit en kijkt wanneer de rustigste (en dus goedkoopste) momenten in die periode zijn om te laden.

De goedkoopste elektrische auto ter wereld en wat je ervoor krijgt

Wil je profiteren van deze techniek, dan hoef je overigens niet per se een Renault 5 aan te schaffen. Het model is dan wel een wel een van de eersten die deze techniek standaard aan boord heeft, maar veel andere merken en modellen zullen spoedig volgen. Zo heeft Renault aangekondigd dit in de toekomst op al zijn EV’s te leveren en tijdens een recente perstrip naar de Duitse R&D-afdeling van Honda, legden de Japanners ons uit hier ook druk mee bezig te zijn.

Voor altijd gratis laden

Goed nieuws dus, want zo raakt het energienetwerk niet overbelast en bespaar jij geld. Als uiteindelijk alle EV’s op deze slimme manier laden, zullen de pieken worden afgevlakt en daarmee het financiële voordeel minder groot worden. Gelukkig is er een manier om nóg goedkoper te laden. Sterker nog, deze elektrische occasion mag je voor altijd gratis laden.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.