Alrik de Jong
Alrik de Jong Investeren & Beleggen 21 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

Prijsverhoging en concurrentie doen Netflix kelderen op beurs

Meer concurrentie en een zekere mate van hebzucht (wéér een prijsverhoging) zorgden ervoor dat Netflix het deksel op de neus kreeg in het laatste kwartaal van 2022. Al is de teleurstellende groei relatief, vertellen we er vast bij.

Netflix heeft in het vierde kwartaal minder nieuwe abonnees binnengehaald dan analisten op Wall Street hadden verwacht. In het derde kwartaal had Netflix nog veel succes met de Zuid-Koreaanse thrillerserie Squid Game en het bedrijf kwam in de afgelopen periode met een hoop nieuwe series en films naar buiten. Op de beurs in New York ging het aandeel Netflix in de zogeheten handel nabeurs met wel 15 procent onderuit.

Minder groei voor Netflix na prijsverhoging

Het aantal nieuwe abonnees bedroeg 8,3 miljoen, maar kenners hadden in doorsnee op een aanwas van 8,4 miljoen nieuwe klanten gerekend. Wereldwijd heeft Netflix nu 221,8 miljoen abonnees. Netflix gaf aan voor het eerste kwartaal een groei van 2,5 miljoen nieuwe klanten te verwachten, wat analisten ook teleurstelt.

Mogelijk hebben de prijsverhoging voor abonnementen de populariteit van Netflix ondermijnd. Het bedrijf maakte abonnementen onlangs duurder in de Verenigde Staten en Canada, maar deed dat het afgelopen najaar onder andere al in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Tegelijkertijd ondervindt de streamingdienst steeds meer concurrentie van vergelijkbare streamingdiensten van Disney, Amazon en HBO.

In 2020 kende Netflix nog een onstuimige groei omdat veel mensen vanwege lockdowns aan huis waren gekluisterd en naar vertier zochten. Dat jaar groeide het aantal abonnees met 36 miljoen. Maar afgelopen jaar zwakte de groei af naar 18,2 miljoen nieuwe klanten. Netflix erkent dat er toegenomen concurrentie is. Het bedrijf had zelf voor het vierde kwartaal een voorspelling van 8,5 miljoen nieuwe abonnees.

Zuid-Koreaans succes

Netflix heeft behalve met Squid Game ook succes met het eveneens Zuid-Koreaanse Hellbound. Het bedrijf hoopt met de Koreaanse producties ook een groter publiek in andere landen te trekken, te beginnen met de snel groeiende markt in Oost-Azië. Verder lanceerde Netflix ook voor het eerst mobiele games en heeft het plannen om die nieuwe tak uit te breiden.

De omzet van de onderneming uit Californië lag afgelopen kwartaal op 7,7 miljard dollar, omgerekend 6,8 miljard euro. Dat is een stijging van 16 procent in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij werd een nettowinst geboekt van 607 miljoen dollar tegen 542 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2020.

Onderzoek: Disney+ vanaf 2025 Netflix voorbij

Eerder onderzoek van Digital TV Research, eind vorig jaar gepubliceerd, liet zien dat Disney+, ook niet vies van een prijsverhoging op zijn tijd, concurrent Netflix vanaf ongeveer 2025 voorbij gaat. Lees daarover meer in dit artikel.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.