Zo krijg je dat laatste beetje buikvet eindelijk weg

Martyn de Jong 9 jun 2018 Health

Als er één ding is wat sporters gek kan maken, is het wel dat laatste randje buikvet rond de middel. Maandenlang heb je getraind, gezwoegd en weinig gegeten, om tot de conclusie te komen dat het gewoonweg niet wil lukken om die laatste kreukel glad te strijken. Je vraagt je nu natuurlijk af wat je te doen staat. Nog minder eten? Of misschien nóg meer cardio? Allebei niet, gelukkig. Het goede nieuws is dat je dit vet echt wel weg kunt krijgen, alleen zul je er wel nét iets anders voor moeten doen dan normaal.

Train zwaar

Zo heerst bij velen de gedachte dat als je de laatste loodjes wilt doen verdwijnen, je jouw repetities omhoog moet schroeven om zodoende meer calorieën te verbranden. Er zit misschien een (piep)kleine kern van waarheid in, maar als je het echt goed wil doen, kun je beter juist zo zwaar mogelijk trainen met minder herhalingen.

Onderzoek toont aan dat door op deze wijze te trainen je veel meer profiteert van het zogeheten afterburn effect, wat er op neerkomt dat je na jouw training nog steeds energie verbrandt. Dit is beduidend effectiever dan die paar extra repetities met lichtere gewichten. Train daarom liever met gewichten van 80% van jouw 1 max rep en verlaag jouw repetities tot 6 a 8 herhalingen gedurende 4 sets om te profiteren van de voordelen. Doe je dit langere tijd (zelfs wanneer jouw buikvet verdwenen is), dan zul je ook merken dat het jouw spiergroei ten goede zal komen.

Verkort die langdurige cardiosessies

Om nog meer calorieën te verbranden, is de gedachte om veel meer cardio te doen jou ongetwijfeld te binnen geschoten. Alleen kan dit in de praktijk juist averechts werken. Lange cardiosessies verbruiken zo veel energie, dat jouw lichaam – dat al weinig reserves meer over heeft – zich kan vastklampen aan wat er nog over is. Het resultaat: je wordt alsmaar smaller maar dar randje buikvet blijft. Ook mis je hierdoor de energie die nodig is om jouw spiermassa te onderhouden, waarmee je het risico loopt spiermassa te verliezen.

Manners_Buikvet 2

Wat echter wel werkt is het doen van HIIT (High Intensity Interval Training). Onderzoek heeft aangetoond dat deze trainingsstijl beduidend effectiever is in het verbranden van vetreserves dan normale cardio. HIIT zorgt namelijk voor een betere insuline resistentie, helpt hongergevoelens te onderdrukken en kan bijdragen aan vet oxtidatieprocessen. Daarnaast is HIIT ook nog eens zeer goed voor jouw conditie, door het feit dat het zowel jouw aerobe en anerobe drempels verbetert. Extra mooi, als je dan toch bezig bent; al ging het ons natuurlijk meer om die sixpack.

Train op lege maag

Je kunt je voorstellen dat trainen zonder brandstof in de tank een zware opgave is; maar we kunnen je uit eigen ervaring vertellen dat je het verschil amper zult merken. Ja, je zult misschien iets minder gewicht kunnen vertillen, of net iets sneller vermoeide benen krijgen tijdens het lopen, maar het levert je wel de gewenste resultaten op rond jouw middel.

Buikvet verbranden zonder honger te lijden

Het idee achter deze aanpak is de afwezigheid van het hormoon Insuline. Dit stofje voorkomt namelijk dat jouw lichaam uit jouw vetreserves kan tappen. Door ten minste 3 á 6 uur voor jouw workout niet meer te eten, zal dit hormoon zijn verdwenen, waardoor jouw lichaam plotseling in staat is om vet te gebruiken. Veel sporters trainen daarom op lege maag bij het opstaan. Hierdoor hoef je niet urenlang honger te lijden en begin je de dag fris en fruitig met een workout. Deze aanpak geldt voor zowel krachttraining als cardio, dus de keus is aan jou.

Reageer op artikel:
Zo krijg je dat laatste beetje buikvet eindelijk weg
Sluiten