Irwin Versteegh
Irwin Versteegh Cars 29 okt 2014

Driving Manners: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4d-F

Als een apocalyptisch tijdperk vol excessen, misère, dood en verderf nadert en het springtij niet meer is, dan is er altijd nog de uitverkorene. Een koning die zijn ‘onderdanen’ kalmeert en alles in goede banen leidt. Een mens? Nee, deze koning heeft vier wielen en is onlangs onder handen genomen: De grootse Toyota Land Cruiser.

Gewapend met een loden jas, baret en Wellington boots, verlaten we ons kantoor aan de Herengracht. Met een klein opstapje via de treeplanken stijgen we aan boord van de ‘Light Cappuccino’ bruine mastodont. Een gevoel van macht en gracieuze decadentie verandert onze mimiek en als een waar heerser van een kleine natie gaan we op pad. Een sterke en onberispelijke natie uiteraard, want fout, dubieus of discutabel, dat past niet in de Land Cruiser’s reputatie.

Vanaf onze met leder omtrokken troon stellen we het ge-update navigatiesysteem in op het event center van de Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Naast de nodige apenkoppen, leeuwen en andersoortig wildlife herbergt dit immense terrein namelijk het grootste outdoor 4×4-gebied van Nederland. Ja, dus? Nou, inclusief de nodige off-road paden, heuvels en angstaanjagende hoeveelheden modder. Een speeltuin dus voor de Toyota Land Cruiser.

Met een ontspannen gang van 100 km/u koersen we in alle stilte richting ‘t zuiden. Met een nieuwsgierig rechteroog verkennen we voorzichtig het enorme dashboard. Een exemplaar waar menig knoppenfetisjist blij van wordt, zo blijkt. Naast het puike multimediasysteem (JBL) vind je centraal namelijk de talloze instellingen en mogelijkheden voor alle off-road systemen die de Toyota Land Cruiser rijk is. Niks pietepeuterige-slappe-hap-knopjes, maar degelijke en kloeke exemplaren die je – ongeacht de omstandigheden – te allen tijde kunt bedienen. De afwerking en het materiaalgebruik? Hoogwaardig om het hoogwaardige.

Verder zien we forse handgrepen op de A-stijlen, een automaatpook die niet zou misstaan in menig Airbus en een giga middenarmsteun die onder zijn zwart lederen omhulsel een ijskoude koelkast herbergt. Jawel; een flesje cola, malt-pilsje of een paar verse bammetjes houdt de big LC op temperatuur. Nóg meer comfort? Dan levert Toyota een state of the art Adaptive cruise control, in drie zones verdeelde climate control, xenon verlichting, stoelverwarming en een 220 Volt aansluiting in de werkelijk gigantische kofferruimte.

Luxe goodies die het leven aan boord veraangenamen en het onverwoestbare en degelijke karakter omhullen met een smakelijk sausje. Typerend voor de immense Toyo, want ondanks dat we hier te maken hebben met een zeer luxe vehikel, blijft ‘t een alleskunner waarbij functie soms voor vorm gaat.

Toch zijn het met name de offroad goodies waarmee de Toyota Land Cruiser zijn respect afdwingt. Zaken als Crawl Control, vier camera’s rondom de auto, KDSS (komen we later op terug), luchtvering op de achteras, permanente 4WD en verscheidene differentieelsloten die zorgen voor een continue grip op de ondergrond en een zeldzame zekerheid dat deze alleseter je overal, maar dan ook echter overal zal brengen.

Nee, er is geen duin, berg, dal of afgrond te gek voor deze dik twee ton wegende kathedraal. Dat blijkt ook wel als we na een uurtje cruisen arriveren in Hilvarenbeek. Een 120 hectare groot perceel is voor deze dag ons domein en de enkele vorm van begeleiding is een korte kennismaking met de doorgewinterde beheerder van het terrein. Een connaisseur die elk zandkorreltje en plasje water op zijn duimpje kent en dagelijks zijn 4×4’s onderdompelt in de smurrie.

Met de nodige begeerte en een arsenaal aan back-up materiaal zetten we onze zinnen op de ongeveer tien meter hoge zandheuvel. Een exemplaar van los strandzand die een helling kent van net geen dertig procent. Met de automaatpook in ‘D’ en het geruststellende gebrom van de krachtige 3.0 D-4d-F (190 pk) dieselmotor klimmen we met een miniem dotje gas en de neus richting hemelpoort omhoog. Omdat die neus er eentje is van het formaatje Aygo (de totale auto dan), vertrouwen we op het beeld dat de frontcamera ons geeft. Dynamische lijnen showen daarnaast de wieluitslag zodat het juiste pad eenvoudig kan worden gevolgd.

Alsof we over een molshoop rijden; zo klakkeloos klautert de Land Cruiser omhoog. Eenmaal bovenaan banen we ons een weg door het duinachtige doolhof en bereiken we uiteindelijk diverse modderpoelen en diepe sporen. Voor wat extra zekerheid (we rijden immers op doodordinaire straatbanden) selecteren we de lage gearing en activeren we het Multi Terrain Select systeem. Hiermee kun je kiezen tussen diverse modi als Mud & Sand, Snow, Mogul en Rocks.

Wij kiezen voor de eerste en dat betekent dat de computer nauwkeurig het motorvermogen reguleert en zorgt dat er zo min mogelijk wielspin optreedt. Voor wat extra dramatiek besluiten we ook het Crawl systeem zijn kunnen te laten tonen. Hiermee houdt de Land Cruiser vijf vooraf ingestelde snelheden automatisch aan. Ongeacht of je stijgt of daalt. Hierdoor kun jij je focussen op het stuurwerk en tja, dat is wel zo prettig! Daarnaast helpt ‘t om de auto los te wrikken in tricky situaties.

Volgende obstakel? Water! Het off-road terrein is gelegen aan hetzelfde meertje waar ook het attractiepark Beekse Bergen aan grenst. Aqua in overvloed dus, inclusief de nodige doorwaadt-plekken. Met enigszins klamme handjes (we sturen namelijk wel dik 90k aan auto de diepte in) enteren we het meer en rijden we parallel aan het strand door het veertig centimeter diepe water. Peanuts, gezien de tot 70 cm waterdichte constructie van de Land Cruiser. Als een ware Kapitein Schettino (zonder genante vastlopers) loodsen ‘m door de plas en gaan we honderd meter verderop – met schone velgen – en wielkasten – weer aan wal.

Om wat extra dynamiek te geven aan onze foto- en videoreportage, laten we de 4×4-speeltuin voor wat het is en trappen we de Toyota Land Cruiser op zijn staart. Alsof we met een Japanse walvisschuit willen ontkomen aan de Rainbow Warrior, gooien en smijten we de 2200 kg zware kolos over het strand en merken we meteen wat Toyota’s KDSS systeem doet. Deze versoepelt simpelweg het veergedrag van de auto zodat een continu contact met de heuvelachtige ondergrond wordt behouden. In 4X4 modus althans, want zodra je het ruige pad verlaat spant ‘ie juist de spieren en probeert het KDSS met alle macht de gigantische carrosserie in toom te houden.

Het voorzichtige heeft plaatsgemaakt voor vertier. En de Land Cruiser? Die interesseert het geen biet! Sterker nog; hij geniet ervan. Hier is-ie voor gemaakt. Hij ontneemt je elke vorm van bekommernis, beschermt je en brengt je op plaatsen waar je normaliter niet aan durft te denken. Of dit nu de wildste safari’s, expedities of de PC Hooftstraat betreft: dat maakt niet uit. De Land Cruiser doet het met een akelige dosis trouwheid en comfort. Een excellente omnivoor die simpelweg geen gelijke kent.

Met dank aan het Event Center Beekse Bergen te Hilvarenbeek

Reageer op artikel:
Driving Manners: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4d-F
Sluiten