Tim Brinkhof
Tim Brinkhof Films & Series 24 aug 2022
Leestijd: 4 minuten

Review: House of the Dragon voelt als Game of Thrones in 2011

We keken de eerste afleveringen van House of the Dragon, de prequelserie van Game of Thrones. Hier is onze review van deze nu al heerlijke serie.

House of the Dragon speelt zich meer dan 170 jaar af voor de gebeurtenissen van Game of Thrones. De nieuwe serie, sinds 22 augustus te zien op HBO Max, vertelt het verhaal van een met drakenvuur bezegelde burgeroorlog die Huis Targaryen uit elkaar scheurt. Koning Viserys, een verre voorouder van heldin Daenerys, creëert een situatie waarin zoon Aegon, dochter Rhaenyra en broeder Daemon – gespeeld door ‘Doctor Who’-acteur Matt Smith – het moeten uitvechten voor de Iron Throne.

Net zo goed als de begindagen van Game of Thrones

De première van House of the Dragon werd met ingehouden adem verwacht. Voorloper Game of Thrones was jarenlang de populairste serie ter wereld. Seizoen na seizoen wist de meedogenloze fantasiewereld van Westeros kijkers op het puntje van hun stoel te houden. Pas vlak voor de finish ging Game of Thrones op grandioze wijze onderuit. Makers David Benioff en D.B. Weiss, uitgeput na jaren hard werken, waren niet in staat een tevredenstellend einde te verzinnen.

Dit kostte House of the Dragon vs. Game of Thrones per aflevering

Kijkers die twijfelen aan House of the Dragon te beginnen, hebben slechts één vraag: kan de nieuwe serie die eerste, glorieuze seizoenen van Game of Thrones evenaren? Het antwoord, tegen alle verwachtingen in, is een ‘yes’! De eerste aflevering van House of the Dragon is net zo meeslepend, misschien wel meeslepender, dan wanneer Bran Stark door Jaime Lannister uit het raam wordt geduwd. Als de aftiteling verschijnt, voelt het net alsof het weer 2011 is: het jaar dat dit grote avontuur begon.

Wat maakt House of the Dragon zo goed?

Het antwoord lijkt simpel: een grotere betrokkenheid van Westeros-schepper George R.R. Martin. De serie is gebaseerd op Martins roman Fire and Blood, een samenvatting van de Targaryen-burgeroorlog die hij schreef nadat hij vastliep met Game of Thrones. (Het vijfde boek en bronmateriaal voor Game of Thrones seizoen 5, A Dance of Dragons, verscheen in 2011. Het vervolg, The Winds of Winter, moet nog steeds worden gepubliceerd.)

Te veel seksscènes in House of the Dragon, aldus de grote ster

Volgens IMDb zijn alle 10 afleveringen van House of the Dragon gebaseerd op het verhaal van George R.R. Martin. Bereid je dus voor op die vlijmscherpe, als muziek in de oren klinkende dialoog die Game of Thrones zo verslavend maakte. Toch is de prequelserie geen brave kopie van haar voorganger. Zo ontwikkelt dit verhaal zich veel sneller. Aflevering twee speelt zes maanden af na aflevering één. Tussen aflevering 2 en 3 zit een intermezzo van twee jaren. De acht seizoenen van Game of Thrones beslaan in totaal slechts acht jaar.

Betoverende cast

Daarnaast bevat de cast van House of the Dragon een stuk meer acteurs en actrices van kleur. Verfrissend, zonder daar verder te veel gewicht aan te hangen. Het politieke landschap is enorm veranderd sinds Game of Thrones op HBO verscheen. De diversiteit gaat in ieder geval niet ten koste van geloofwaardigheid. De in Barbados geboren Steve Toussaint speelt de uit Valyria afkomstige Corlys Velaryon. Martin beschrijft Valyria als een ‘freehold’, een staat waarin mensen van verschillende etnische achtergronden zij aan zij leefden. De casting klopt.

Interview | House of the Dragon-acteur over de druk van Game of Thrones

House of the Dragon is prachtig om naar te kijken. CGI wordt in vrijwel iedere scène toegepast, maar dan wel op smaakvolle wijze. De kostuums, het setdesign en rekwisieten zetten de puntjes op de i, iets waar de makers van de laatste seizoenen van Game of Thrones geen tijd voor of zin in hadden. De serie heeft een langzaam tempo. Het script focust op emotie, niet op actie. Een uitstekende beslissing! Zo kunnen de kijkers per slot van rekening kennis maken met alle nieuwe gezichten.

House of the Dragon zit vol drama

Drama, drama, drama. Dat is wat kijkers van House of the Dragon kunnen verwachten. Viserys, briljant vertolkt door Paddy Considine (hem ken je als Father Hughes uit Peaky Blinders), wil een zoon die hem kan opvolgen als grootvorst. Prinses Rhaenyra (Emma D’Arcy) voelt zich door hem van haar geboorterecht ontnomen. Haar gevoelens zijn bovendien verdeeld tussen knappe Kingsguard-krijger ser Criston Kole (Fabien Frankel) en oom Daemon, een gepassioneerde en onvoorspelbare drakenrijder. Lees ook ons interview met ser Criston Kole (Fabien Frankel).

In de eerste aflevering horen we van een personage dat enkel een Targaryen de dynastie van Viserys kan vernietigen. Zal Huis Targaryen overleven of instorten? Kijk House of the Dragon om erachter te komen. Nu te zien op HBO Max.

House of the Dragon

HBO Max

9 Score

Pluspunten

• Hoge productiekwaliteit met oog voor detail
  • Doordacht script met de stempel van George R.R. Martin
  • Sterk acteerwerk van D’Arcy, Considine en cast

Minpunten

• Weinig variatie (het gros van de actie vindt plaats in King’s Landing)
  • Verwarrend voor kijkers (het verhaal beslaat jaren en acteurs worden dikwijls ingewisseld)

Na het teleurstellende laatste seizoen van Game of Thrones, voelt de prequel House of the Dragon weer als het hoge niveau tijdens de begindagen van de hitserie. We keken de eerste twee afleveringen. Wat een cast! Wat een drama! Wat een heerlijke serie, nu al! Het voelt alsof we weer in 2011 zitten.