Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 10 mei 2021
Leestijd: 4 minuten

N-Plus: Netflix werkt aan ambitieus nieuw platform (en maakt jou regisseur)

Netflix-CEO Reed Hastings benadrukte al in 2019 dat Fortnite een grotere concurrent is dan HBO. De streamingdienst vecht immers om jouw spaarzame tijd, die paar uurtjes die je hebt om te relaxen. Elke keer maak je weer de keuze wat je dan gaat doen. De oplossing? N-Plus.

Of je dan Disney+ of Call of Duty aanslingert maakt niet uit: het betekent dat je ervoor kiest om niet te gaan Netflixen. En dat is een slechte zaak, wat Hastings betreft. Hoe zorg je ervoor dat consumenten meer tijd op je dienst besteden en bij jou blijven?

Netflix werkt aan N-Plus

Dat is een vraag waar elk groot platform mee worstelt. Van Apple dat al in 2010 een social media-stuk aan iTunes toevoegde tot Spotify dat Stories lanceert: steeds meer entertainmentgiganten breiden hun streamingdiensten uit met extra functionaliteit om zich te onderscheiden en vooral jou als klant te behouden.

Het lijkt er sterk op dat Netflix ook dergelijke opties aan het verkennen is. Op dit moment open je de streamingdienst, scroll je eindeloos op zoek naar een film of serie om te kijken, en begin je met streamen. Dankzij de gloednieuwe shuffle-knop kan dat zelfs sneller dan ooit. Klaar.

Daar komt wellicht in de toekomst een soort IMDb-achtige functionaliteit bij. In een enquête onder gebruikers vraagt Netfkix specifiek naar hun mening over “N-Plus”, een “toekomstige online plek waar je meer te weten kunt komen over Netflix-shows en gerelateerde zaken.”

Het is zover: Netflix gaat account-delers aanpakken (en dit is hoe)

Playlists, podcasts en meer

Vervolgens werden abonnees gevraagd naar allerlei mogelijke features en content. Van exclusieve podcasts, door gebruikers gemaakte playlists, how-to’s en meer. Denk aan een afspeellijst met je favoriete Modern Family-afleveringen, die je à la Spotify met je vrienden kunt delen. Dat voorbeeld noemt Netflix letterlijk, als een exclusieve feature voor abonnees: “Als kijkers geen abonnee zijn, dan krijgen ze enkel trailers te zien,” aldus de enquête.

Ook noemt de enquête zelfs het specifieke voorbeeld van lijsten met muziek uit Originals, en reviews van andere gebruikers. Echt een soort IMDb-achtig sociaal platform dus. Nu is Netflix nog grotendeels afhankelijk van andere media die over hun producties schrijven.

Een woordvoerder van Netflix wilde tegenover Protocol, dat de enquête ontdekte, helaas nog niet verder ingaan op N-Plus. Op dit moment produceert het bedrijf al podcasts, exclusieve video’s voor YouTube en andere vormen van content die niet op Netflix zelf te vinden zijn. Een centrale plek creëren daarvoor lijkt dan ook een no-brainer, zeker als de dienst gepaard komt met extra features voor abonnees. Het versterkt immers ook het merk Netflix.

Regisseur spelen

Tot slot valt nog een veelbelovende vraag op. De streamingdienst noemt namelijk ook de mogelijkheid om “op de hoogte te worden gehouden van een geplande show (pre-productie)”  en zelfs “de ontwikkeling te beïnvloeden met feedback voor het filmen klaar is.”

Oftewel: als N-Plus echt gelanceerd wordt, dan zou het dus zomaar kunnen dat jij als abonnee tijdens het filmen van de nieuwe Stranger Things feedback kunt gaan leveren, data die Netflix vervolgens gebruikt om de plannen voor de show aan te passen. Hoe ver het bedrijf daarin gaat blijft een kwestie van afwachten, maar het betrekken van abonnees is een veelbelovende mogelijkheid.

Één ding is duidelijk: Netflix wil niet alleen de controle hebben over zijn eigen producties, maar ook de wereld eromheen. “Mogelijk komt u op N-Plus terecht wanneer u via Google zoekt naar iets over een show of acteurs van een show waarin u geïnteresseerd bent, of u vindt links ernaar in berichten die u van Netflix ontvangt, of er is mogelijk een link naar in de Netflix-app, “aldus de enquête.

Belangrijke toekomstmuziek

Eind vorig jaar benadrukte Max Mills, publiciteit-expert bij Netflix, nog dat het betrekken van het publiek zeer belangrijk is in het opbouwen van Originals: “We hebben niet de legacy van 40 jaar gevestigde IP. We creëren deze nieuwe verhalen, deze nieuwe werelden en deze nieuwe fandoms,” aldus Mills. Een belangrijk wapen tegenover Disney+ dus, dat wél veertig jaar aan grote franchises heeft.

Voorlopig blijft N-Plus nog theoretische toekomstmuziek, maar het is duidelijk dat Netflix in ieder geval stappen in die richting wil zetten. Of we echt als halve regisseurs invloed gaan uitoefenen op nieuwe Originals is maar de vraag, maar de komst van een extra platform lijkt onvermijdelijk.

Protocol

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.