Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 17 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

Medeoprichter Netflix deelt verrassende visie op explosieve succes Disney+

Disney+ gaat volgens analisten Netflix inhalen binnen drie jaar. Marc Randolph, medeoprichter van Netflix, deelt zijn visie op het succes van Disney+ en legt uit waarom de abonnementscijfers lang niet het hele verhaal vertellen.

Disney+ was volgens experts vrijwel kansloos. Netflix had een enorme voorsprong, en consumenten zouden niet behoefte hebben aan nog meer abonnementen. Nu, iets meer dan een jaar later, heeft Disney vriend en vijand verrast.

Disney+ groeit explosief

De streamingdienst heeft nu al meer abonnees dan men in 2024 hoopte te behalen. Daarmee verbrijzelt Disney+ zelfs de meest optimistische forecasts van Disney zelf. Sterker nog, onderzoeksburau Ampere Analytics verwacht zelfs dat Disney+ Netflix al binnen de komende drie jaar in gaat halen.

Een plottwist van jewelste, gezien Netflix tot een jaar geleden nog als ‘niet in te halen’ werd bestempeld. Maar wat vindt Netflix daar nou eigenlijk van? CEO Reed Richards heeft zich in het verleden al opvallend positief over zijn grote concurrent uitgelaten, maar recentelijk bleef het stil vanuit de grote rode N.

Medeoprichter van Netflix

Daar is gisteren verandering in gekomen. Fox Business sprak deze week Marc Rudolph, medeoprichter van Netflix. Hij deelde zijn visie op de toekomst van de streamingindustrie. Goed om te weten: Randolph verliet in 2002 al het verblijf, en schreef in 2019 een boek over zijn tijd daar. Hij zei tegenover Fox Business het volgende over de explosieve groei van Disney+:

“Ik ben echt onder de indruk van wat Disney tot nu toe heeft gedaan. Ik bedoel, wat zijn ze, 16 maanden bezig en ze zijn zojuist de 100 miljoen abonnees gepaseerd,” aldus Randolph. “Het is extreem indrukwekkend. En nog indrukwekkender is de snelheid. Op hun investeerdersdag, die niet zo lang geleden was, hadden ze 86 miljoen. Dus 14 miljoen abonnees. Het kostte Netflix 10 jaar om hun eerste 14 miljoen abonnees te krijgen. En Disney doet het in iets meer dan twee maanden. ”

Disney+ Netflix
Marc Randolph (Afbeelding: EPA/Fernando Villar)

Niet te vroeg juichen

Natuurlijk ziet de markt er nu compleet anders uit, dus die 14 miljoen is een beetje appels en peren vergelijken. Maar hé, het is geen wedstrijd met regels of lintjes voor de wegbereiders. Het is keiharde business. Volgens Randolph moet Disney echter niet te vroeg juichen:

“Het enige grote verschil is natuurlijk dat ongeveer een derde van de Disney-abonnees zich in één land bevindt”, voegde Randolph eraan toe. “Disney+ Hotstar in India. En zelfs als je kijkt naar de prognose voor de komende drie jaar, dan zie je dat Disney groter zal worden dan Netflix in één land, India. Maar Netflix zal nog steeds groter zijn in nog eens 195 landen. Dus de situatie steekt niet helemaal in elkaar zoals het klinkt. En natuurlijk is het belangrijkste dat Disney moet doen, aantonen dat ze geld kunnen verdienen aan hun abonnees. Weet je, zoals we eerder genoemd, Disney verdient op dit moment gemiddeld 4 dollar per gebruiker en Netflix ongeveer 10 dollar.”

Stoelendans gaat van start

Dat is inderdaad een groot gat. Daarom denkt Randolph juist ook dat Netflix niet zo zeer bang hoeft te zijn voor de opkomst van Disney+. Het zijn de concurrenten die zullen moeten vechten om te overleven:

“Ik bedoel, nu Paramount Plus een paar weken geleden van start ging, zit elk groot mediabedrijf in een streamingbedrijf, en op dit moment zijn we allemaal aan het samplen. Maar ik beloof je dat er stoelendans-moment gaat komen, en er zullen niet voor iedereen stoelen zijn. En ik denk dat consumenten een Marie Kondo-moment gaan hebben, en zichzelf gaan afvragen: brengt deze service me joy? En als dat niet het geval is, gaan ze dat abonnement dumpen. En ik denk zeker dat Netflix en Disney dan allebei zullen overleven. Ik vraag mij voor welke andere concurrenten dat gaat gelden. ”

Randolph denkt dus dat er genoeg ruimte is voor Netflix én Disney+, maar dat de concurrenten hard moeten vechten om de derde plek. We gaan in ieder geval interessante jaren tegemoet! De consument wint sowieso, met meer content om te streamen dan ooit. Check bijvoorbeeld de verrassing die Disney komende maand voor Star Wars-plans op de planning heeft staan.

Fox Business

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.