Redactie
Redactie Life 2 mei 2017

Wat je als ondernemer kunt leren van het gefaalde Fyre Festival

Wat de meest luxe muziekervaring ooit moest worden – de kaartjes liepen op tot meer dan een ton voor een groep – eindigde in een groot fiasco. De voorzieningen waren ronduit erbarmelijke en de sfeer had meer weg van The Hunger Games dan van een festival dat het ‘nieuwe Coachella’ moest worden. Dit is wat je als ondernemer kunt leren van het gefaalde Fyre Festival.  

De ellende rond het event, dat door rapper Ja Rule en zijn partner Billy McFarland werd georganiseerd, begon toen headliner Blink 182 zich op het laatste moment terugtrok. Toen de eerste bezoekers vervolgens op het eiland aankwamen en zagen dat de infrastructuur en voorzieningen alles behalve luxe waren, barstte de klachtenregen op Twitter los.

De organisatie voelde zich vervolgens genoodzaakt om de boel te cancelen, waarna er nog meer problemen ontstonden met het vervoer van en naar het eiland. Bekijk de originele trailer van het festival hieronder. De werkelijkheid was een stuk minder aantrekkelijk.

Sussen

Ja Rule begon ondertussen Tweets de wereld in te pompen om de boel te sussen, waarin hij een aantal cruciale fouten maakte. Met zijn eerste tweet ging het allemaal nog redelijk goed: ‘We are working right now on getting everyone of [sic] the island SAFE that is my immediate concern. I will make a statement soon I’m heartbroken at this moment my partners and I wanted this to be an amazing event it was NOT A SCAM as everyone is reporting I don’t know how everything went so left but I’m working to make it right by making sure everyone is refunded.’

Met zijn tweede bericht ging hij de mist in. ‘I truly apologize as this is NOT MY FAULT… but I’m taking responsibility I’m deeply sorry to everyone who was inconvenienced by this…’ 

Faal na faal

‘Een domme zet’, aldus Josh Steimle, een organisator met veel dienstjaren in de luxe sector achter de rug. ‘Wat je communiceert is dat je de boel niet onder controle had, waarmee je eigenlijk beweert dat je totaal niet in staat was om dit festival überhaupt te organiseren. Waarom zou iemand je in godsnaam in de toekomst nog vertrouwen?’

‘Wat hij werkelijk doet met deze tweet’, vervolgt Steimle. ‘Is z’n eigen hachje redden door iedereen onder de bus te gooien en vervolgens zichzelf als de reddende held profileren door te roepen dat je verantwoordelijkheid neemt. Wat je wél moet doen is het probleem erkennen en met een passende oplossing komen.’

Wees puur

Veel belangrijker is volgens Steimle de juiste intentie achter het opzetten van een event. ‘Hetgeen je als ondernemer opzet, moet vanuit een pure intentie komen.’ Vandaag de dag wil iedereen een graantje meepikken door in te zetten op het zo gewilde ‘modellen-leventje’, zoals gecreëerd wordt op platformen als Instagram. ‘Bedenkt liever iets unieks vanuit een eerlijk gevoel, zonder hebberigheid de boventoon te laten voeren. Daar gaat het namelijk meestal fout.’ Duidelijk.

Bella Hadid, de zus van Gigi Hadid en één van de modellen uit de promoties van het festival, nam overigens wél haar verantwoordelijkheid door het onderstaande bericht met de wereld te delen. Daar kan Ja Rule nog iets van leren.

‘Even though this was not my project what so ever, nor was I informed about the production or process of the festival in any shape or form, I do know that it has always been out of great intent and they truly wanted all of us to have the time of our lives. I initially trusted this would be an amazing & memorable experience for all of us, which is why I agreed to do one promotion…not knowing about the disaster that was to come…I feel so sorry and badly because this is something I couldn’t stand by, although of course if I would have known about the outcome, you would have all known too.’

Reageer op artikel:
Wat je als ondernemer kunt leren van het gefaalde Fyre Festival
Sluiten