Noah Korevaar
Noah Korevaar Auto's & Motoren 22 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

Bespioneren Tesla’s hun eigenaren? Elon Musk reageert

Door de elektrificatie van de automarkt beginnen auto’s steeds meer op computers te lijken. Met alle gevolgen van dien. Computers en smartphones kunnen al je handelingen volgen, dus dat geldt ook steeds meer voor auto’s. Bedrijven als Tesla rusten hun elektrische bolides immers uit met tig sensoren en camera’s.

Afgelopen vrijdag meldde The Wall Street Journal dat China zich specifiek zorgen maakt om Tesla. Sterker nog, als je voor het Chinese leger, de overheid of “staatsbedrijven in gevoelige bedrijfstakken” werkt, dan mag je niet in een Tesla rondrijden. Men maakt zich namelijk zorgen dat de elektrische auto’s gebruikt worden voor spionage. De camera’s waarmee Tesla’s uitgerust zijn, zouden gebruikt kunnen worden om beelden terug te sturen naar de Verenigde Staten. Die zijn immers continu aan het filmen.

Spioneert Tesla in China?

Een ontwikkeling die allesbehalve wenselijk is voor Elon Musk en Co. China is namelijk een gigantische groeimarkt voor Tesla. Afgelopen jaar verkocht de fabrikant er 147.445 auto’s, dertig procent van de wereldwijde verkoopaantallen van het bedrijf. Niet een kanaal dat je dus kunt missen.

Elon Musk was er dan ook als de kippen bij om op het nieuws te reageren. Afgelopen zaterdag was hij digitaal aanwezig bij het China Development Forum. Daar reageerde hij tegenover de aanwezige journalisten en zakenlui op de aantijgingen: “Er is een zeer sterke stimulans voor ons om zeer vertrouwelijk om te gaan met alle informatie, ” aldus Musk. “Als Tesla auto’s zou gebruiken om in China of waar dan ook te spioneren, dan zouden we meteen gesloten worden.” Duidelijk dus.

Koning: Elon Musk gaat wel erg ver met zijn nieuwe titel bij Tesla

China Development Forum Elon Musk 2021 in Beijing
Elon Musk tijdens het China Development Forum 2021 (Afbeelding: EPA/WU HONG)

Impact op Amerika

De toon die Musk tegenover de Chinese overheid aanslaat staat in schril contrast met hoe hij met de Amerikaanse overheid omspringt. Iets wat voor praktisch elk Amerikaans bedrijf geldt dat in China zaken doet. Ook bijvoorbeeld Disney gaat uiterst voorzichtig met de Chinese markt om, iets waar het bedrijf regelmatig om bekritiseerd wordt.

Amerikaanse films worden immers gedeeltelijk gemaakt met China in het achterhoofd, een enorme afzetmarkt die Hollywood-giganten niet kunnen negeren. Helaas houdt het land niet dezelfde normen en waarden op na als het Westen, waardoor in the end ook films hier beïnvloed worden. Je wilt als studio immers niet een film maken die niet eens uit mag komen in China, dat maakt het verschil tussen zwarte en rode cijfers.

Elon Musk slaat andere toon aan

Maar goed, terug naar Tesla. Afgelopen maand kregen we ook al een voorbeeld van de voorzichtige toon van het bedrijf tegenover China. Tesla verontschuldigde zich dat een van zijn medewerkers het Chinese elektriciteitsnet de schuld had gegeven voor het beschadigen van een voertuig van een klant: “Het misverstand spijt ons ten zeerste we willen onze excuses aanbieden aan het Nanchang Power Grid voor het veroorzaakte ongemak”, aldus het bedrijf in een video.

Een compleet andere wereld dan in Amerika, waar Elon Musk gerust de telefoon ophangt midden in gesprekken met de voorzitter van het National Transportation Safety Board. Of, zoals nu tijdens de pandemie, openlijk durft te dreigen met het aan zijn laars lappen van de regels. Spionage of niet: de afhankelijkheid van en focus op China van Westerse bedrijven is waarschijnlijk op de lange termijn een groter probleem.

De auto-evolutie van Elon Musk: deze wagens reed hij voor Tesla

ReutersBloomberg

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.