Alrik de Jong
Alrik de Jong Geld & Carrière 13 dec 2023
Leestijd: 2 minuten

De Twitter-exodus die Elon Musk nu al 1,6 miljard dollar kost

Of alles wat Elon Musk aanraakt in goud verandert, valt de betwisten. X, voormalig Twitter, verliest op dit moment honderden miljoenen aan advertentie-inkomsten, vooral door zijn eigen gedrag.

Elon Musk kan een beetje verlies wel hebben, en kan het zonder enige moeite compenseren uit eigen zak. In deze eindeloze pixel-visualisatie zie je in perspectief hoe krankzinnig groot het vermogen van ‘s werelds rijkste man daadwerkelijk is. Vorig jaar kocht hij Twitter voor 40 miljard euro, waarna hij het platform vol nepnieuws en volksmennerij al vrij snel omdoopte tot X. Maar er is een exodus aan adverteerders gaande.

X verliest honderden miljoenen

De reactie van Elon Musk op een eerste exodus was “Go f*ck yourself!”, waarna nog meer adverteerders het verderfelijke platform verlieten. X haalt dit jaar naar verwachting zo’n 2,5 miljard dollar (2,3 miljard euro) aan advertentie-inkomsten binnen. Dat is fors minder vergeleken met voorgaande jaren, zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg.

X, voorheen Twitter, behaalde iets meer dan 600 miljoen dollar aan reclameomzet in elk van de eerste drie kwartalen van dit jaar. In het huidige vierde kwartaal zal dat naar verwachting niet veel anders zijn. Ter vergelijking: in 2022 harkte het bedrijf ieder kwartaal ongeveer 1 miljard dollar aan advertentie-inkomsten binnen. Dat is dus grofweg al 1,6 miljard minder op jaarbasis. Deze inkomsten zijn momenteel goed voor 70 tot 75 procent van de totale omzet.

Kanttekening bij cijfers

Volgens Joe Benarroch, bedrijfsdirecteur bij X, geven de cijfers een “onvolledig beeld” van het bedrijf. “Omdat de bronnen waarop u vertrouwt voor informatie geen nauwkeurige en volledige details geven”, reageert Benarroch tegen Bloomberg. Het bedrijf stopte met het rapporteren van openbare financiële gegevens na de overname door Elon Musk in oktober vorig jaar.

Onlangs zijn veel grote bedrijven, ooit trouwe Twitter-adverteerders, gestopt met adverteren op X. Aanleiding waren antisemitische uitlatingen van Elon Musk. Zo reageerde hij instemmend op een post op X waarin werd beweerd dat “Joden de haat tegen blanken aanwakkeren”. Vorige week trok Walt Disney zich terug van X. Daarvoor deden concerns als IBM en Apple dat al.

Sindsdien zijn in Nederland in elk geval de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), telecombedrijf VodafoneZiggo, webwinkel bol en de Nederlandse Loterij eveneens gestopt met het plaatsen van advertenties op X. Eigenaar Musk heeft meerdere keren hard uitgehaald naar weggelopen adverteerders. Op een conferentie in New York eind november zei hij nog tegen de weglopers “go, fuck yourself”. Later kwam de topman daarop terug en betuigde hij spijt.

Twitter neergehaald

Een kunstwerk van Beeple, bekend van ‘s werelds duurste NFT, gaf na de overname een profetisch beeld van de overname.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.