Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 23 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Bruce Willis gebruikt deepfakes om niet meer te hoeven acteren

Bruce Willis heeft een even briljante als trieste zet gedaan: hij speelt in Russische televisiereclames zonder dat hij er iets voor hoeft te doen, dankzij de magie van deepfakes.

Normaliter zijn het de fans die deepfakes gebruiken om acteurs in andere films te stoppen. Door algoritmes te trainen weten we nu hoe bijvoorbeeld Tom Cruise eruit zou hebben gezien als Tony Stark.

Bruce Willis en de ultieme luiheid

Er zijn zelfs fans die de special effects van televisieseries weten te verbeteren. Sterker nog, een YouTuber die de jonge Luke Skywalker uit de finale van The Mandalorian seizoen 2 verbeterde is nu zelfs door Lucasfilm aangenomen.

Bruce Willis ziet ook wel brood in de magie van deepfakes. De Die Hard-ster lijkt de laatste jaren nou niet bepaald in het vak te zitten om de kunst. Hij speelt in B-film na B-film, is vaak maar enkele dagen op de set en speelt steeds dezelfde rollen. Vaak scoren de films op IMDb onder de 5.5.

Veel acteurs zien in reclames acteren als iets triests. Beneden hun niveau.

Harrison Ford is de nieuwe James Bond dankzij briljante deepfake

Deepfakes en reclames

Bruce Willis heeft de oplossing op dat probleem gevonden: hij speelt in reclames, zonder er daadwerkelijk in te acteren.

Een Russisch bedrijf genaamd MegaFon gebruikt namelijk deepfakes om Willis in hun televisiereclames te stoppen. Niet als onofficiële stunt, maar met de volledige toestemming van Willis zelf.

Ja, dit is luiheid (of efficiëntie) van een ongekend niveau: hij hoeft niks te doen, en verdient alsnog bakken met geld doordat ze zijn gezicht gebruiken. Hij kan zo acteren zonder te hoeven acteren.

Verrassend

Vasili Bolshakov, Director of Brand and Marketing Communications bij MegaFon, was net zo verbaasd als jij en ik:

“Alle onderhandelingen met Bruce Willis werden door ons team gevoerd. Het was een zeer riskant idee, maar verrassend genoeg was de discussie over de samenwerking snel en productief. We vertelden Bruce over MegaFon en het idee van het project. De acteur was geïnteresseerd in het merk en onze aanpak om de productie te organiseren.”

Vervolgens ging een Russisch bedrijf genaamd Deepcake met deepfake-technologie aan de slag. Vele uren aan videomateriaal en foto’s van de ondertussen 66-jarige acteur werden verwerkt, met de onderstaande reclame als resultaat.

Welkom in de toekomst. Of je er blij van moet worden is maar de vraag, maar fascinerend is het in ieder geval.

Marvel’s Avengers spelen in Wizard of Oz dankzij briljante deepfake

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.