De 501 is jarig en daarom lanceert Levi’s 2 (!) nieuwe collecties

Op de verjaardag van de meest iconische jeans ter wereld – de Levi’s 501 bestaat 148 jaar – brengt het merk maar liefst 2 gloednieuwe collecties op de markt. Verkrijgbaar in verschillende pasvormen en wassingen vormen de items een perfecte mix tussen moderne stijl met een vleugje nostalgie.

Allereerst komt Levi’s met nieuwe jeans en shorts uit de nieuwe Levi’s Originals campagne. Elk paar Levi’s is uniek, wat het uitgangspunt vormde om 7 bekende, unieke persoonlijkheden bij elkaar te brengen die de Originals allemaal op hun eigen manier dragen. Van Hailey Bieber tot Jaden Smith: stuk voor stuk laten ze zien wat de Levi’s 501 tot een cultureel icoon heeft gemaakt.

Van filmster tot fabrieksarbeider

De Levi’s 501, met zijn rechte pijp en gulp met knopen, is de ultieme blue jeans die door iedereen wordt omarmd. Van president tot computerprogrammeur en van filmster tot fabrieksarbeider. En het leuke is dat dezelfde jeans door de jaren heen steeds weer een andere ‘vibe’ om zich heen had.

Marlon Brando trok er de aandacht mee in de film The Wild One uit 1953, een decennium later waren het de hippies die er een versleten ‘Summer of Love’ stijl mee creëerden. In de jaren 80 ontstond de donkere indigo oversized look dankzij hiphopgroep N.W.A., die we tegenwoordig ook weer in het straatbeeld zien. Zo blijkt de klassieke eenvoud van de jeans juist de kracht van het ontwerp: iedereen kan er zijn eigen stijl mee uitdragen.

Ook Hailey Bieber draagt haar Levi’s 501 Originals op geheel eigen wijze.

Japanse collectie Levi’s 501

Als tweede verrassing dropt Levi’s ook nog eens de Levi’s Vintage Clothing 1955 ‘Japan’ 501-collectie. Een klassieke Shrink-to-fit 1955 stijl in Japanse denim, met tags in het Japans. Let op: deze items zijn verkrijgbaar in een beperkte oplage van – hoe kan het ook anders – 501 paar.

Voor de liefhebber komt Levi’s daarnaast ook met een limited edition 501-print T-shirts, met afbeeldingen uit hun archieven van de jaren 70 tot 90.

Ode aan de mode

Of je nu houdt van oversized of getailleerd, donker of verbleekt, standaard of customized: de 501 gaat nooit uit de mode. Sterker nog: de 501 zou wat ons betreft in elke kledingkast moeten liggen. Want wie had ooit gedacht dat een bescheiden werkbroek van denim zou uitgroeien tot een wereldwijd icoon?

Dat de 501 toekomstbestendig is, bewijst niet alleen de eenvoudige stijl die generaties overleeft, maar ook het feit dat de broek duurzaam is. Sowieso stamt de broek uit een tijd waarin kleding werd gemaakt om lang mee te gaan. Maar het mooie van de 501-broeken is dat ze met de jaren steeds mooier worden, waardoor hij steeds unieker wordt.

Levi's 501
Terug naar toen met Cindy Crawford in haar 501. Bron: Levi's

Ook met het klimaat in gedachten investeert Levi’s tegenwoordig volop in duurzaamheid: in de Levi’s Tailor Shop kun je 501 jeans laten repareren en de moderne variant van de 501 wordt geproduceerd met 96 procent minder water dan een reguliere denimbroek. Een verantwoorde aankoop, dus.

In samenwerking met Levi's

Reageer op artikel:
De 501 is jarig en daarom lanceert Levi’s 2 (!) nieuwe collecties
Sluiten