Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Formule 1 11 mei 2022
Leestijd: 4 minuten

Bizarre statistiek toont waarom Verstappen de absolute titelfavoriet is

Het Formule 1-seizoen is vijf races onderweg en er begint een patroon te ontstaan. Als de auto van Max Verstappen het niet begeeft, dan komt de Nederlander als eerste over de de streep. Als hij dat de rest van het seizoen volhoudt, dan kan de wereldtitel hem eigenlijk niet ontgaan. En gezien de statistieken is er geen reden om daaraan te twijfelen.

Max Verstappen is niet alleen één van de snelste coureurs op de baan, maar ook één van de meeste constante. En als je wereldkampioen wil worden, is dat laatste misschien nog wel belangrijker. Hoe constant en goed Max Verstappen presteert, wordt vooral duidelijk wanneer je zijn laatste dertig races op een rij zet.

Max Verstappen is constanter dan ooit

Van deze dertig races won de Nederlander er veertien en eindigde hij negen keer op de tweede plek. In bijna alle races waarin Max Verstappen niet won of tweede werd, kwam dit door een uitvalbeurt (zes keer). In de afgelopen dertig races was er dus slechts één race die hij uitreed en geen eerste of tweede werd.

Dit was vorig seizoen tijdens de Grand Prix van Hongarije. Max Verstappen werd toen negende, maar bij de prestatie moeten we wel een kanttekening plaatsen. De Nederlander werd in de eerste bocht hard geraakt door Lando Norris. Hierdoor verloor Verstappen niet alleen de nodige posities, maar liep hij ook serieuze schade op. Met zijn gehavende Red Bull was een negende positie het hoogst haalbare.

De laatste 30 Formule 1-races van Max Verstappen

  1. Miami – 1ste
  2. Emilia Romagna – 1ste
  3. Australië – uitgevallen (technisch probleem)
  4. Saoedi arabië – 1ste
  5. Bahrein – uitgevallen (technisch probleem)
  6. Abu dhabi – 1ste
  7. Saoedi Arabië – 2de
  8. Qatar – 2de
  9. Sao Paulo – 2de
  10. Mexico – 1ste
  11. USA – 1ste
  12. Turkije – 2de
  13. Rusland – 2de
  14. Italië – uitgevallen (crash)
  15. Nederland – 1ste
  16. België – 1ste
  17. Hongarije – 9de (schade in de eerste ronde)
  18. Groot-Brittannië – uitgevallen (crash)
  19. Oostenrijk – 1ste
  20. Oostenrijk (Stiermarken) – 1ste
  21. Frankrijk – 1ste
  22. Azerbaijan – uitgevallen (klapband)
  23. Monaco – 1ste
  24. Spanje – 2de
  25. Portugal – 2de
  26. Emilia Romagna – 1ste
  27. Bahrein – 2de
  28. Abu Dhabi – 1ste
  29. Sakhir – uitgevallen (crash)
  30. Bahrein – 2de

Wat ook opvalt, is dat de meeste uitvalbeurten geen persoonlijke fouten zijn. Van de zes was er twee keer sprake van een technische probleem en één klapband. Bij de overige drie ging het om een crash. Die in Sakhir valt Verstappen niet aan te rekenen. De andere twee kun je waarschijnlijk nog wel herinneren. Dit zijn de twee veelbesproken ontmoetingen met Lewis Hamilton in Silverstone en Monza. Je mag zelf bepalen of dit Verstappens eigen schuld was.

Het verschil tussen Leclerc en Hamilton

Wat deze resultaten in ieder geval laten zien, is dat Max Verstappen er eigenlijk altijd in slaagt om een goed resultaat neer te zetten. Fouten maakt hij tegenwoordig zelden en hij is inmiddels volwassen genoeg om te weten wanneer je genoegen moet nemen met een tweede plek. Als hij deze lijn kan doortrekken, is de kans groot dat Verstappen ook dit jaar de wereldtitel verovert.

Wat daarin ook een rol speelt, is wie zijn voornaamste concurrent is. Vorig seizoen had Verstappen in Hamilton een tegenstander die ook amper fouten maakt. De Engelsman liet zelden punten liggen. Met Charles Leclerc is dat een ander verhaal. De leider in de WK-stand kan zich qua snelheid meten met Max Verstappen, maar is nog niet constant genoeg.

Leclerc lijkt niet constant genoeg voor de Formule 1-titel

De Monegask is een fantastische coureur, die dit seizoen zeker nog een aantal races gaat winnen. De verwachting is echter ook dat hij fouten gaat maken, net als vorig seizoen. Toen vergooide het troetelkind van Ferrari bijvoorbeeld zelf zijn kans om in Monaco te winnen. Ook dit jaar heeft hij zichzelf al een keer vergaloppeerd. Leclerc nam tijdens de GP van Emilia Romagna te veel risico om Perez te achterhalen en gooide zo een podium weg.

De duurste én goedkoopste Formule 1-race om in 2022 te bezoeken

Max Verstappen is inmiddels op een punt dat hij dit soort fouten niet meer maakt. Dit is dan ook zijn belangrijkste wapen in de strijd met Charles Leclerc. Als de Nederlander zijn indrukwekkende reeks kan voortzetten, is de kans groot dat Max Verstappen zijn Formule 1-titel prolongeert. Zeker als Red Bull de laatste kinderziektes uit de auto krijgt.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.