Martin de Coninck
Martin de Coninck Crypto 15 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Meta stopt miljarden in de Metaverse, maar waar is al dat geld?

De naamsverandering in 2021 van (moederbedrijf) Facebook naar Meta was natuurlijk niet zonder reden. Meta ziet enorm veel potentieel in de metaverse en investeert dan ook flink in de digitale wereld. Miljarden dollars om iets preciezer te zijn. Maar waar is dat geld precies gebleven en wanneer is het digitale universum klaar voor gebruik?

Meta heeft sinds de aankondiging in 2021 al meer dan 15 miljard dollar gestoken in het grootse metaverse-avontuur. Via Meta-onderneming Reality Labs om precies te zijn. Geen misselijk start dus. Toch is het einde van de investering nog lang niet in zicht. Bovendien maken analisten zich zorgen over het feit er geen duidelijkheid wordt gegeven over geleden verliezen. Niemand wil namelijk zeggen waar het geld precies is gebleven.

Astronomische kosten naar onderzoek en ontwikkeling

Sommige experts maken zich dus grote zorgen over de enorme investeringen en verliezen van Facebook-moederbedrijf Meta in de metaverse. Zo ook Dan Ives, tech-analist bij Wedbush Securities. “Het probleem is dat er enorm veel geld wordt uitgegeven, maar transparantie naar investeerders ontbreekt. Dit kan op de lange termijn weleens een serieus probleem worden voor Mark Zuckerberg en zijn team. Ze zetten namelijk vol in op iets dat zich in de toekomst nog maar moet bewijzen als succesvolle, lucratieve business. En tegelijkertijd heeft Meta het behoorlijk lastig met tegenvallende bedrijfsresultaten in de huidige core business”.

Analist Mark Zgutowicz van Benchmark geeft aan, hoewel niet meer 100% zekerheid, dat hij schat dat ten minste 60% van de verliezen van Reality Labs een gevolg zijn van de enorme kosten die samenhangen met onderzoek en ontwikkeling van een compleet nieuwe, digitale wereld. Hij noemt daarbij meteen een belangrijke barrière. “Zolang we nog geen ‘normale’ bril kunnen dragen waarmee we de metaverse betreden – dus zonder dat we er direct uitzien als een buitenaards wezen – bestaat er simpelweg geen metaverse”, zegt de analist.

Meta bouwt solo aan de metaverse

Dat Meta de complete metaverse helemaal zelf wil bouwen, snapt Zgutowicz heel goed. “Meta kan niet zomaar andere softwarebedrijven opkopen en inlijven, omdat ze al onder een vergrootglas liggen op het gebied van wet- en regelgeving. Om problemen te voorkomen, moeten ze zelf iets organisch ontwikkelen in eigen huis.”

Krijgt magische Mark het dan toch voor elkaar?

De weg naar de metaverse is dus een lange en het kan nog wel even duren voordat we met een avatar een digitaal winkelcentrum binnenlopen om te shoppen.

Hoe dan ook, toen Mark Zuckerberg destijds Instagram met Facebook overnam werd hij ook uitgelachen. Deze overname ontwikkelde zich later tot een van de succesvolste uit de geschiedenis. Zal magische Mark eenzelfde kunstje kunnen flikken met de metaverse?

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.