Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 7 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

De nieuwe Porsche e-bike wint het van iedere elektrische fiets

Geen dikke sedan of Cross Turismo waar Porsche ditmaal een elektromotor inhangt, maar een heuse elektrische fiets. De nieuwe e-bike van de autobouwer komt in twee versies: ‘Cross’ en ‘Sport’. Met deze nieuwe tweewieler ben je de koning op het fietspad.

De fabrikant kondigde de elektrische fiets tegelijk aan met de gloednieuwe Porsche Taycan Cross Turismo, die zelf net zoveel gram Co2 per kilometer uitstoot als de fietsen.

Elektrische fiets voor alle ondergronden

Dat het hier niet gaat om een alledaagse herenfiets, zie je direct aan de grove banden. De e-bike is, evenals de Cross Turismo, ontwikkeld om zowel op de weg als buiten de gebaande paden goed te presteren.

Audi RS E-tron GT getest: is dit de dikste elektrische auto tot nu toe?

De elektrische mountainbike beschikt over een elektromotor die jou tot 25 kilometer per uur trapondersteuning biedt. Geen helmplicht, dus. Maar als je wilde bospaden of drukke stadsfietspaden gaat trotseren, is bescherming natuurlijk wel aan te raden. Deze helm is even stijlvol als de Porsche e-bike en ziet eruit als een baseballpet.

Porsche e-bike achterop je nieuwe Taycan

Deze trapondersteuning wordt van stroom voorzien door een in het frame weggewerkte accu. Het gewicht van deze accu compenseert Porsche met het frame van de elektrische fiets. Dat is namelijk helemaal van carbon en weegt slechts 21 kilogram. Ideaal voor mee op reis.

Porsche, Taycan, Cross, Turismo, eBike
(Afbeelding: Porsche)

Voor de nieuwe Taycan Cross Turismo heeft Porsche een aparte drager gemaakt, waarop deze elektrische fiets past. Ook mét deze constructie kan de achterklep geopend worden, zelfs als er twee e-bikes achterop bevestigd zitten.

Sport en Cross

Porsche brengt de elektrische fiets in twee edities op de markt. ‘Sport’ is de duurste e-bike, en is gericht op de sportieve gebruiker. Het verschil met de ‘Cross’ is dat het schakelen bij het sportieve model volledig elektronisch geregeld wordt. Voor dit stukje techniek betaal je 2.000 euro extra. De Cross wordt verkocht voor 7.000 euro en voor de Sport betaal je maar liefst 9.000 euro. Hoeveel de fietsendrager gaat kosten, is vooralsnog onbekend. Meer technische specificaties van de e-bike lees je hier.

porsche, elektrische fiets, taycan, e-bike
(Afbeelding: Porsche)

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.