Porsche Taycan Cross Turismo: eindelijk een dikke elektrische station

Van groot tot klein en van sedan tot SUV. Elektrische auto’s zijn er inmiddels in alle soorten en maten, maar een toffe stationwagen ontbreekt nog steeds. Verrassend genoeg gaat Porsche daar verandering in brengen. De Duitse autobouwer heeft hun volledig elektrische sportwagen flink opgerekt, en het resultaat is behoorlijk indrukwekkend. Maak kennis met de Porsche Taycan Cross Turismo.

Met indrukwekkend bedoelen we vooral de prestaties. Porsche is erin geslaagd om de Taycan om te bouwen tot station, zonder in te leveren op de prestaties. Alle versies van de Cross Turismo doen er slechts een tiende van een seconde langer over om van naar 0 naar 100 km/u te sprinten. Enige uitzondering is het basismodel. In dat geval is de Porsche Taycan Cross Turismo zelfs 0,3 seconden sneller dan de sedan.

De Porsche Taycan als gezinsauto

Dat laatste is eenvoudig te verklaren. In tegenstelling tot de gewone Taycan is iedere versie van de Cross Turismo standaard uitgerust met Porsches grote 93,4kWH batterij, dual motor en all-wheel drive. Hierdoor presteert het basismodel Cross Turismo dus beter dan de gewone Taycan, ondanks dat hij wel een flink stuk groter is.

(Afbeelding: Porsche)

De Porsche Taycan Cross Turismo is hoger en langer dan de gewone Taycan. Hierdoor is hij beter geschikt voor lange mensen en heb je aanzienlijk meer bagageruimte. Op dat laatste punt legt de Cross Turismo het nog steeds af tegen een Model X of Y, maar met 446 liter bagageruimte is deze Taycan zeker geschikt als gezinsauto. Wanneer je de achterbank wegklapt zit je zelfs op 1.212 liter.

Meer dan alleen extra ruimte

Een ander verschil met de gewone Porsche Taycan is dat deze station variant wat hoger op zijn poten staat. Daarnaast beschikt hij standaard over adaptieve luchtvering. Afhankelijk van waar je rijd, kun je dus nog het één en ander aanpassen. Er is zelfs een heuse Gravel Mode. Deze past niet alleen de vering aan, maar ook de traction control, stability control en hoeveel vermogen er naar de wielen gaat.

(Afbeelding: Porsche)

Dit alles bij elkaar maakt de Porsche Taycan Cross Turismo een zeer interessante auto. Er zijn nog maar amper volledig elektrische stationwagens of shooting brakes. Porsche vult die leegte en doet dat zonder in te leveren op performance of looks. Als je de gewone Taycan een mooie auto vindt, dan is de kans groot dat ook de Cross Turismo je kan bekoren.

Porsche Taycan Cross Turismo: groter en duurder

De extra ruimte en opties zijn uiteraard niet gratis. De Porsche Taycan Cross Turismo is dan ook wel een stukje duurder dan de reguliere Taycan. Afhankelijk van het model dat je kiest, betaal je ongeveer 1.500 euro extra. Uitzondering daarop is de instapper. Deze is 10.000 euro duurder. Die meerprijs zit ‘em niet alleen in de extra ruimte, maar vooral in de grotere batterij, luchtvering en vierwielaandrijving die standaard is bij de Cross Turismo.

Porsche Taycan Cross Turismo
(Afbeelding: Porsche)

Move over Tesla! Porsche Taycan pakt opmerkelijk snelheidsrecord

Dit betekent dat je voor de basisversie 97.400 euro betaalt. Wil je meer vermogen, dan kun je opschalen naar de 4S (116.000 euro), de Turbo (116.000 euro) of het topmodel: de Turbo S (193.200 euro)

Binnenkort in Nederland

Mocht dit de elektrische auto zijn waar je al die tijd op gewacht hebt, dan hebben we goed nieuws voor je. Dat wachten duurt namelijk niet lang meer. Vanaf mei staat de Porsche Taycan Cross Turismo al bij de Nederlandse Porsche Centra.

Reageer op artikel:
Porsche Taycan Cross Turismo: eindelijk een dikke elektrische station
Sluiten