Audi RS E-tron GT getest: is dit de dikste elektrische auto tot nu toe?

Na de E-tron en de E-tron sportback, komt Audi binnenkort met nog een elektrische auto: de E-tron GT. Audi heeft voor hun eerste volledig elektrische sedan de hulp ingeroepen van Porsche, en onze collega’s van Autovisie hebben alvast getest of deze samenwerking een succes is.

Dat hebben ze gedaan in de RS versie van deze statisch geladen Grand Tourer. De techniek van deze Audi E-tron GT is ontwikkeld door Porsche, toch verschillen de twee qua rijbeleving van elkaar. Hoe dat precies zit, zie je in bovenstaande video van onze collega’s van Autovisie.

Sneller op de weg, en aan de laadpaal

Aan de Audi RS E-tron GT hang een prijskaartje van 146.295 euro. Voor dat geld krijg je doorgaans 598 pk en – als je écht het vermogen wilt aanspreken – voor 2,5 seconden 680 pk (overboost). Daarmee legt hij de nul naar honderd sprint in 3,3 seconden af. Laden gaat bij de E-tron ook snel, maximaal 270 kW aan de snellader. De gewone E-tron GT (476 pk) kan met een volle accu vervolgens 487 kilometer rijden.

Audi, RS, E-tron, GT
(Afbeelding: Autovisie)

Al deze kilometers zijn enorm comfortabel af te leggen met de Audi RS E-tron GT. Dat is vooral te danken aan de luchtvering, variabele dempers en goede stoelen met fijne zitpositie. De Audi RS E-tron GT is, zoals de naam al verklapt, dus een echte Grand Tourer.

Sportieve kant van de Audi RS E-tron GT

Maar ook als je sportief wilt rijden heeft de E-tron genoeg te bieden. Zo beschikt deze elektrische auto over een honderd procent variabel sperdifferentieel, vierwielsturing en optionele carbon-keramische schijven. Hij staat dus niet alleen op de openbare weg, maar ook op het circuit prima zijn mannetje.

Audi, RS, E-tron, GT
(Afbeelding: Autovisie)

Toch zijn er ook een paar kleine kritiekpuntjes. Zo staat een actieve rolstabilisatie die de koetsbewegingen van de 2300 kg zware RS tegen moet gaan, niet op de optielijst. De Porsche Taycan biedt deze feature wel. Ook is hij wat minder scherp dan zijn technische gelijkwaardige broertje. De Porsche Taycan stuurt beter en is een echte sportwagen, waar de Audi E-tron GT meer een grand tourer is.

Getest: de Porsche Taycan Cross Turismo mét launch control

Ondanks dat biedt de Audi RS E-tron GT voldoende rijplezier. Gas in de bocht zorgt snel voor overstuur waardoor powersliden met nat wegdek goed mogelijk is. Volgens Autovisie heeft de RS dan zelfs wat weg van een achterwielaandrijver. Dus mocht je op zoek zijn naar een elektrische auto en een flink (lease)budget hebben, dan raden we je zeker aan om de Audi E-tron GT te overwegen.

Reageer op artikel:
Audi RS E-tron GT getest: is dit de dikste elektrische auto tot nu toe?
Sluiten