Pim Jansen
Pim Jansen Health 28/07/2020

Wat je wel én niet moet doen om van je buikje af te komen

Je kent het vast wel: je wil afvallen, gaat naar de sportschool en probeert minder te eten, maar dat hardnekkige buikje gaat maar niet weg. Irritant. Buikvet is een van de moeilijkste soorten vet om vanaf te komen en er staan veel mythes en onzin op het internet over het aanpakken ervan.

In dit artikel lees je wat je moet doen (en ook vooral niet moet doen) om je buikje vaarwel te zeggen. Mocht je een specifiek plan willen hebben met afvallen, aankomen of op gewicht blijven als doel, maak dan een afspraak met een voedingsexpert en een huisarts. Ieder lichaam is weer anders.

Afvallen en buikvet

Dat het lastiger is om buikvet weg te krijgen dan te ontwikkelen, is helaas geen mythe. Alle vetcellen ontstaan om dezelfde reden: je krijgt meer calorieën binnen dan je verbrandt. Toch is niet al het vet hetzelfde. In ons lichaam hebben we twee soorten vet: alfa- en bètacellen. Waar de bètacellen goed reageren op vetverbranding en het proces versnellen, reageren de alfacellen juist slecht op het proces en maken ze het verbranden moeilijker. 

? Lees ook: 10 effectieve groenten in de strijd tegen je lockdown-buikje

De verhouding tussen de twee soorten vet verschilt per lichaamsdeel. In de delen met meer bètacellen zie je veel eerder resultaat dan de plekken waar de alfa-cellen de bovenhand hebben. Het is dus niet zo gek dat je na het trainen eerder verandering ziet in de benen, armen en het gezicht. Deze bestaan namelijk overwegend uit bètacellen. De alfa-cellen verzamelen zich vaak op de heupen, buik en dijen, waardoor deze lichaamsdelen een probleem kunnen vormen bij het afvallen. Bij mannen is dit vooral zichtbaar in de vorm van een buikje.

MeerJe hebt geen nadeel ten opzichte van andere mensen, het afbreken van alfacellen is voor iedereen even moeilijk. Mocht je niet snel resultaat zien bij het trainen van je buikje, onthoud dan dat de hardnekkige alfacellen de boosdoener zijn en er alleen wat meer geduld nodig is. Als je meer wil lezen over dit ingewikkelde proces, dan kun je hier. Enige kennis in de biologie is daarbij geen overbodige luxe.

Tips tegen een buikje

Als je na drie maanden nog steeds evenveel buikvet hebt, dan is er misschien meer aan de hand dan alleen de hardnekkige vetcellen die het je moeilijk maken. Dit zijn een paar dingen waar je op moet letten tijdens het afvallen.

1. Zorg dat je genoeg slaapt

Los van het vermoeide gevoel de volgende ochtend, heeft een slechte nachtrust invloed op de vetverbranding. Als je te weinig slaapt, raken je hormonen uit balans, waardoor je de volgende dag meer honger hebt dan normaal. Daarnaast maak je het hormoon dat je het volle gevoel geeft na het eten minder aan na een slechte nachtrust. Na een nachtje slecht slapen heb je dus meer honger en eet je meer. Je voelt je alleen minder vol en minder te tevreden.

2. Alleen je buik trainen helpt niet

Je kunt in feite niet plaatselijk vet verbranden. Dus je buikspieren trainen helpt niet per se om buikvet te verbranden. Je moet simpelweg meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Daarbij is het ook deels erfelijk. Sommige mensen krijgen sneller een buikje dan anderen, die juist weer sneller vet kweken op bijvoorbeeld de heupen. Zorg dus dat je altijd een workout doet waarmee je jouw complete lichaam traint. De buik is een plek waar overtollige energie wordt opgeslagen, dus zorg dat je zoveel mogelijk energie verbruikt tijdens het sporten voor het beste resultaat. Bonustip: veel wandelen, heel veel.

3.Vermijd te veel suiker

Dit lijkt misschien het intrappen van een open deur, maar zorg dat je weinig suiker eet als je wil afvallen. Zeker als je buikvet wil kwijtraken. Vetten en suikers zijn twee verschillende dingen, maar suiker is een grote boosdoener als het gaat om overgewicht. Let dus op met sportdrankjes vol suikers en laat je niet misleiden door verpakkingen waar op staat dat er bijna geen vet inzit. Het vet in deze producten is in veel gevallen namelijk vervangen door suikers, check dus altijd even de ingrediënten op de verpakking.

Probeer de volgende producten te vermijden:

  • Suiker
  • Frisdrank
  • Snoep en chocola
  • Koek
  • Gebak
  • Chips
  • IJs
  • Toetjes
  • Vruchtenyoghurt en yoghurtdrink
  • Witbrood
  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Wraps
  • Muesli en cruesli
  • Ontbijtkoek

Kijk ook uit met fruit. Natuurlijk is het gezond om fruit te eten, maar ook te veel natuurlijke suikers komen je buikje niet ten goede.

4. Kijk uit met te veel koolhydraten

Probeer ook minder koolhydraten te eten, zoals pasta en brood, maar overdrijf hier ook weer niet mee. Minder is goed voor het krijgen van die strakke buik, maar je hebt het nodig om gezond te blijven, gooi ze dus niet compleet uit je dieet. Meer weten? Lees hier wat je het beste wel en niet kunt eten voor die strakke buik waar je van droomt.

5. Stress en crash-diëten

Als je last hebt van stress, is het misschien een goed idee om eerst met de oorzaak van de stress te dealen, voordat je met je buikje aan de slag gaat. Als we stressen, maken we namelijk een hormoon aan dat onze trek in zoete snacks vol suiker vergroot. Dit omdat deze snacks ons lichaam dat vol zit met stress, een snelle boost van energie en genot bieden. Ook obsessief willen afvallen en het bijhouden van een streng dieet en trainingsschema kunnen stress veroorzaken. Lees Lees hier meer.

Ook extreem weinig eten, het zogenaamde crash-dieet, is funest voor het wegwerken van het overtollige buikvet. Deze diëten lijken meteen resultaat te geven, maar zijn op lange termijn niet vol te houden. Mensen vallen daarom vaak weer terug in oude gewoontes en het is ontzettend slecht voor je lichaam. Check ook deze tips tegen het jojo-effect.

Dus wat moet je nou precies wel en niet doen?

Het antwoord hierop is eigenlijk heel simpel: train voldoende en eet gezond. Vermijd slechte voeding en zorg dat je de goede dingen binnenkrijgt. Beweeg genoeg, zodat je meer verbrandt dan je eet en let op de stress uit het dagelijks leven. Hoe graag we ook alleen ons buikvet zouden aanpakken, het is niet mogelijk. Een slimme truc bestaat niet. Doorzetten en geduld hebben. Als je van dat buikje afwil, zul je ervoor moeten werken. Train je hele lichaam, werk aan je conditie en eet gezond en gebalanceerd.

Hou rekening met 12 weken

Het vet rondom je buikje heeft meer tijd nodig om af te breken. Als alles goed verloopt, zul je na 12 weken de eerste duidelijke resultaten zien. Hou onze Health pagina in de gaten voor alles over fit blijven en afvallen.

? Check ook: Hoe Chris Hemsworth in no-time 15 kilo verloor voor een nieuwe rol

Reageer op artikel:
Wat je wel én niet moet doen om van je buikje af te komen
Sluiten