Gezond afvallen met een strakke buik als resultaat, je doet het zo!

Even goed opletten nu! We gaan het over functioneel en gezond afvallen hebben en je raadt al hoe. We gaan de weer gezond doen, vandaag focussen we ons op die overtollige vakantie kilootjes die er nog steeds aan je buik kleven. Ben je er nog? Goed! We gaan beginnen.

De buik is één van de grootste associaties als het op afvallen aankomt. Zelfs een klein buikje kan voor sommigen al duiden op overgewicht, maar dat is niet helemaal waar. Hieronder de maten die een indicatie geven over wat als gezond wordt beschouwd. Voor de goede orde hebben we de gewenste maten van de vrouw er ook maar even bijgezet, want weten is winnen. Wijkt dit bij je vriendin een beetje af? Wees dan niet te bijdehand, men is hier nogal gevoelig voor. We willen niet dat je vanavond weer een nacht op de bank moet slapen.

Normale buikomvang 94 cm of minder 80 cm of minder
Vergrote buikomvang 94 – 102 cm 80 – 88 cm
Ernstig vergrote buikomvang 102 cm en meer 88 cm en meer

Afvallen met een strakke buik als gevolg?

Wat de meeste mannen willen, zijn abs waar je kaas op kunt raspen. Helaas ga je het met alleen buikspierenoefeningen niet redden. Gezonde voeding, en vooral de juiste voeding, is de basis. Uiteraard gaat alles een stuk sneller als je er een strak sportschema naast volgt.

We willen bereiken dat je weet wat gezonde voeding is. Nul procent vet? Ja man, de commerciële superschurken hebben je weer gefopt. Nul procent vet zegt niets over de suikers die in het product zitten. Ben je een zoetekauw? Pech voor je, suikers laten we zoveel mogelijk links liggen. Als je buikvet echt weg wil werken moet je oppassen met de volgende producten:

  • Alcohol (aminozuren)
  • Snoep (suiker, duh!)
  • Gebakken aardappel (hoog aan koolhydraten)
  • Rijst, wit brood, etc (vertraagt de spijsvertering)
  • Honing (zie: suiker)
  • Vruchtensap (hoog aan toegevoegde suikers)
  • Chips (vet)
  • Frisdranken (behoeft geen verdere uitleg)

Hoewel een logische selectie, lijkt het veel. Er blijft echter nog genoeg over. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet. Je moet een goede afwisseling in je dieet maken. Alle drie de macronutriënten zijn even belangrijk. Stel daarom een dieet samen waar je veel eiwitten, niet te veel koolhydraten en genoeg onverzadigde vetten binnenkrijgt. Je haalt dit uit gezondere producten:

Eiwitten:
  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Zuivel
  • Groente
  • Noten
  • Pitten
  • Granen
(Meervoudige) Koolhydraten:
  • Fruit
  • Groente
  • Gekookte aardappelen
  • Bruin brood
  • Bruine rijst
  • Bessen
  • Bonen
  • Havermout
  • Volkoren producten
  • Zilvervlies rijst
  • Magere melk
  • Magere yoghurt
Onverzadigde vetten:
  • Eieren (eidooier)
  • Vette vis (haring, zalm, etc.)
  • Avocado
  • Nootjes (walnoten)
  • Kokos producten
  • Zaden
  • Vloeibare bakboter

Vooral de eiwitten zijn belangrijk in de ochtend. Eiwitten zijn niet alleen belangrijk voor spierherstel, maar ook voor het herstel van veel andere cellen in het lichaam. Hier lees je een artikel dat je alles vertelt over eiwitten. Daarnaast zorg je dat je koolhydraat arm eet. De reden dat je een buikje hebt is buikvet. Het is lastig om dit weg te krijgen als je veel (enkelvoudige) koolhydraten blijft eten.

Koolhydraten vind je in veel producten en ze zijn ook nog steeds belangrijk. Koolhydraten worden in het lichaam omgezet tot glucose (suiker). Glucose geeft je energie. Je bloedsuikerspiegel stijgt en hiervoor maakt je lichaam insuline aan om deze suikers weer af te breken. Wat er echter ook gebeurt, is dat dankzij de insuline je bloedsuikerspiegel crasht, waardoor je weer zin krijgt in koolhydraten (oftewel, je krijgt honger). Je eet wederom koolhydraten. “Dat is allemaal prima, toch?” denk je nu misschien. Je lichaam haalt zijn energie ook uit vet en insuline blokkeert vetverbranding. Laat die suikers, dus koolhydraten, daarom minder in je dieet terugkomen en zorg dat je lichaam eerst vet verbrand om op gang te blijven. Interessant? Dan vind je hier nog veel meer over koolhydraten.

Dan eet ik toch niet? Errr!!! (buzzergeluid)

De grootste mythe rondom het afvallen, zeker als het op buikvet aankomt, is niet eten. Het slaat echt als een tang op een varken om niet te eten en denken dat je hierdoor afvalt. Je kunt namelijk ‘niet’ niet eten, ga je dood van. Het directere averechtse effect is dat je dankzij de honger je meer ongezonde dingen gaat snacken. Vervang maaltijden überhaupt nooit met snacks. Je denkt: “Die mannen bestaan niet.” Maar er zijn daadwerkelijk gasten die ontbijten met een zak chips.

Vermijd te allen tijden ook crashdiëten. Wij vragen ons eigenlijk af waarom deze nog steeds bestaan. Het is meermaals bewezen dat deze extreme diëten helemaal niet werken en in veler geval komen die verloren kilo’s binnen één week weer terug.

Wil je weten wat je wel moet doen om fatsoenlijk af te vallen? Lees dan ons artikel over goede voedingsschema’s.

 

 

Reageer op artikel:
Gezond afvallen met een strakke buik als resultaat, je doet het zo!
Sluiten