Alrik de Jong
Alrik de Jong Stijl 11 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

Roger Federer krijgt RF-logo terug van Nike en nu kan Uniqlo zich uitleven

Twee jaar na zijn lucratieve overstap naar kledingsponsor Uniqlo heeft Roger Federer de rechten op zijn RF-logo terug gekregen van Nike. Dat meldt Tennis.com.

In juli 2018 verruilde Roger Federer kledingsponsor Nike voor Uniqlo. Zouden wij ook doen, in de wetenschap dat we voor tien jaar gratis kleding dragen 300 miljoen kregen. Ook als we onze eigen initialen even niet mochten gebruiken.

Nike geeft RF-logo terug aan Roger Federer

Tijdens de samenwerking met Nike ontstond het RF-logo, gebaseerd op de initialen van de inmiddels 38-jarige tennisheld. Maar ja, wie heeft op zoiets de rechten? Tijdens de afgelopen twee jaar, sinds zijn overstap naar Uniqlo, mocht Roger Federer het logo in ieder geval niet gebruiken.

De verstandhoudingen tussen Roger Federer en Nike zijn overigens niet verslechterd. Zo speelt de tennislegende nog steeds op tennisschoenen van het Amerikaanse sportmerk. In zijn speech na de Wimbledon-finale in 2018 refereerde de Zwitser nog naar het RF-logo. “The RF-logo is with Nike at the moment, but it will come to me at some point. I hope rather sooner than later, that the brand can be nice and helpful in the process to bring it over to me. It’s also something that was very important for me, for the fans. They are my initials. They are mine. The good thing is it’s not theirs forever. In a short period of time, it will come to me”, zei Roger Federer destijds in zijn hagelnieuwe Uniqlo-setje.

roger federer, uniqlo, nike, rf logo
(Afbeelding: AFP)

Uniqlo kan zich uitleven

Nadat bekend werd dat Roger Federer in Uniqlo zou gaan spelen, kreeg Nike de licentie van het RF-logo, zodat er tijd was om de lijn nog te verkopen. Nu, bijna twee jaar verder, is het logo terug bij de naamgever en kan zijn Japanse sponsor zich uitleven. Plannen daarvoor zijn nog niet bekendgemaakt.

? Check ook: Deze nieuwe tennis-sneakers brengen een ode aan Andre Agassi in de jaren 90

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.