Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 23 mei 2023
Leestijd: 3 minuten

Deze straatlegale elektrische auto is sneller dan een Formule 1-wagen

Een ritje in een heuse Formule 1-wagen is slechts voor weinigen weggelegd. De Rimac Nevera maakt het mogelijk te voelen wat Max Verstappen elke racezondag ervaart, al is de elektrische hypercar dankzij zijn exorbitante prijskaartje en gelimiteerde oplage helaas niet veel bereikbaarder dan een F1-auto.

Misschien heb je er al eens van gehoord: de Rimac Nevera. Een elektrische straatauto met bijna 2.000 pk, meer dan drie keer zoveel als de nieuwste aanwinst van Memphis Depay. Met al dit vermogen verpulvert de Rimac het ene record na het andere. Sterker nog, de Nevera wist recent op een Duits testcircuit maar liefst 23 records op één dag aan gort te rijden. Onderaan dit artikel sommen we ze voor je op.

Snelste 0 tot 100-sprint van een productieauto

Eerst lichten we een aantal interessante records uit. Zo weet de Rimac Nevera in een krankzinnige 1,82 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten. De data werden door zowel Racelogic als Dewesoft geverifieerd. De meting van Dewesoft kwam zelfs uit op 1,81 seconde. De tijd die het elektrische pk-monster deed over een 0-400-0-sprint is er ook een voor de geschiedenisboeken: 29,94 seconden.

Toch is een van de meest interessante records de 0 tot 200-sprint. De Rimac Nevera wist in slechts 4,42 seconden van 0 naar 200 kilometer per uur te accelereren. Een bizarre prestatie. Ter vergelijking: een Formule 1-auto is doorgaans minimaal 4,5 seconden onderweg voordat de 200 kilometer per uur op de meter verschijnt. Bovendien tikt Max Verstappen de 400 kilometer per uur niet aan in zijn RB19.

Is de Rimac Nevera sneller dan een Formule 1-auto?

Legt een Formule 1-auto het daarmee daadwerkelijk af tegen deze EV? Ja en nee. In een dragrace zal de Rimac Nevera vermoedelijk triomferen. Het verschil is dat een F1-wagen het met ongeveer de helft van het vermogen moet doen. Bovendien gaan deze pk’s enkel naar de achterwielen. De Formule 1-auto heeft als voordeel dat-ie met nog geen 800 kilo vederlicht is vergeleken met de 2.300 kilo wegende Nevera.

Bovendien moet een Formule 1-wagen het vooral hebben van zijn downforce. Op het circuit zal de Rimac Nevera om die reden het onderspit delven. Desondanks geïnteresseerd in de elektrische auto? Wees er dan snel bij, want er worden slechts 150 exemplaren gebouwd die elk zo’n 2 miljoen euro kosten. Goedkoper dan een F1-wagen, dat dan weer wel.

Racelogic Dewesoft
0-60 m/h 1,74 s 1,74 s
0-100 km/h 1,82 s 1,81 s
0-200 km/h 4,42 s 4,42 s
0-300 km/h 9,23 s 9,22 s
0-400 km/h 21,32 s 21,31 s
100-200 km/h 2,59 s 2,59 s
200-300 km/h 4,81 s 4,79 s
200-250 km/h 2,00 s 2,00 s
100-0 km/h 29,12 m 28,86 m
0-100-0 km/h 4,03 s 3,99 s
0-200-0 km/h 8,85 s 8,86 s
0-300-0 km/h 15,68 s 15,70 s
0-400-0 km/h 29,94 s 29,93 s
1/4 mijl 8,26 s 8,25 s
1/8 mijl 5,46 s 5,44 s
1/2 mijl 12,82 s 12,83 s
1 mijl 20,62 s 20,59 s
0-100 m/h 3,23 s 3,21 s
0-120 m/h 4,19 s 4,19 s
0-130 m/h 4,74 s 4,75 s
0-250 m/h 21,89 s 21,86 s
60-130 m/h 2,99 s 2,99 s
0-200 m/h 10,86 s 10,86 s

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.