Coen Grutters
Coen Grutters Tweedehands auto's 18 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

Prijs ID.3-occasion keldert door grote problemen bij Volkswagen

De vraag naar elektrische auto’s zit in een dip. Dat merkt met name VW Group goed, dat wederom de productie van zijn bekendste EV-modellen terugschroeft. Wat betekent dit voor de prijs van bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3-occasion?

Twee fabrieken waar de ID.3 en Cupra Born gemaakt worden, werden begin oktober al twee weken gesloten. Nu trapt Volkswagen alweer op de rem, omdat de vraag naar zijn elektrische auto’s tegenvalt. Iets dat we ook zien bij tweedehands occasions, wat de prijs kan drukken.

Volkswagen ID.3-verkopen vallen tegen

De ID.3 is sowieso niet het succesnummer waar de Duitsers op hoopten. Het had een model moeten worden dat zich zou scharen tussen de Kever en Golf. Zoals die iconen de massa in de auto kregen, zo moest de ID.3 de massa in de EV krijgen. Dat is niet gelukt.

Volkswagen ID.3 VW elektrische auto EV occasion
(Afbeelding: Volkswagen)

Naast de tegenvallende vraag, voelt Volkswagen ook nog eens de hete adem van Chinese concurrenten in zijn nek, zo bekende CEO Thomas Schäfer eerder in een gesprek met Manners. Gelukkig maken deze vijf goedkope EV’s hun opwachting om Chinese automerken het leven zuur te maken.

Elektrische auto van VW als occasion

Wil je niet zolang wachten? Dan kun je er ook voor kiezen een tweedehands EV te kopen. Hoewel ook tweedehands elektrische auto’s vaak nog prijzig zijn, valt dat bij de Volkswagen ID.3 nog mee.

We vinden op verkoopsite Gaspedaal.nl meerdere modellen van na 2020, met vaak nog geen 30.000 kilometer op de klok voor rond de 24.000 euro. Daar gaat dan nog 2.000 euro subsidie vanaf. Dat terwijl Volkswagen Tiguan-occasions met eenzelfde bouwjaar, kilometerstand en nieuwprijs al gauw zo’n 5.000 euro meer kosten op de tweedehandsmarkt.

Moet ik een Volkswagen ID.3 kopen?

Als je per se een Volkswagen ID.3 wil hebben, is een occasion geen verkeerde optie. Iets meer dan 20.000 euro voor een jonggebruikte ID.3 is een behoorlijk verschil met de bijna 43.000 euro die je kwijt bent aan een gloednieuw exemplaar.

Volkswagen ID.3 VW elektrische auto EV occasion
Een Volkswagen ID.3 als occasion. (Afbeelding: AutoTrack / Premium Cars Holland)

Toch is die vergelijking niet helemaal eerlijk. De nieuwe Volkswagen ID.3-modellen komen met een 58 kWh of 77 kWh-accupakket. De pre-faceliftmodellen die je zo goedkoop als occasion vindt, zijn bijna allemaal uitgerust met het 45 kWh-accupakket.

Chinese elektrische auto is betere occasion

Dat betekent dat je genoegen moet nemen met 150 pk, een maximaal snellaadvermogen van slechts 50 kW en een actieradius van slechts 349 kilometer volgens de WLTP-meetcyclus. In de praktijk zal dit, zeker bij koud weer, nog een stuk minder zijn. Het houdt allemaal niet over. Misschien toch maar het betere Chinese alternatief overwegen.

Deze gloednieuwe Volkswagen kost nog geen 13.000 euro

 

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.