Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 29 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe Ferrari SF90 XX is overtreffende trap van een al loeisterke supercar

Wat de Porsche GT3 RS is voor de standaard GT3, is deze Ferrari SF90 XX voor de standaard SF90. De term ‘standaard’ lijkt overigens misplaatst bij een immens sterke supercar zoals de Ferrari SF90. De SF90 heeft namelijk al 1.000 pk en deze nieuwste variant doet daar nog een schepje bovenop.

Niet dat er superveel pk’s bijkomen. De Ferrari SF90 XX telt namelijk maar 30 pk meer dan zijn tammere broertje. Desalniettemin genoeg om 0,2 seconden van de 0 tot 100-tijd af te snoepen. De XX doet het namelijk in slechts 2,3 seconden. Voor een sprintje van 0 naar 200 kilometer per uur is slechts 6,5 seconden nodig en de topsnelheid ligt op 320 kilometer per uur.

Ferrari SF90 XX mag wél op de weg

Veel lichter is de SF90 XX ook niet. Hij weegt slechts tien kilo minder dan de normale SF90. Toch is de Ferrari SF90 XX in veel opzichten een stuk extremer, zo is het de eerste Ferrari met een vaste achtervleugel sinds de legendarische F50, wat hem extra downforce oplevert. Dat kan-ie ook goed gebruiken, want Ferrari’s uit de XX-reeks hebben een focus op circuitgebruik, al mag je er niet echt mee racen, want daarvoor zijn de modellen niet gehomologeerd. Omdat de meeste XX-modellen ook niet legaal op de weg mogen, moet je het hebben van de trackdays die Ferrari organiseert. Dat is echter niet het geval bij de Ferrari SF90 XX. Met deze extreme supercar – we zouden hem bijna als hypercar classificeren – mag je namelijk wél rijden op de openbare weg.

Prijskaartje

De Ferrari SF90 XX komt als coupé en als spider. Mocht je geïnteresseerd zijn én er 770.000 euro (in het geval van de spider zelfs 850.000 euro) voor over hebben, dan heb je pech. Het merk bouwt namelijk maar 599 spiders en 799 coupés, en die zijn allemaal al verkocht. De Italianen deden overigens zeer geheimzinnig over deze nieuwe Ferrari. Onze collega’s van Autovisie waren bij de onthulling, maar wisten in het vliegtuig naar Italië nog niet eens om welk model het ging. De video van Autovisie zie je hieronder.

 

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.