Van Apple tot Disney: de 10 meest waardevolle merken van 2020

2020 was – op z’n zachtst gezegd – een roerig jaar voor veel merken. Waar sommige bedrijven harde klappen moesten opvangen door de coronacrisis, wisten anderen juist een groeispurt te maken. Het is niet voor niets dat Amazon-CEO Jeff Bezos dit jaar rijker en rijker wordt. In de top 100 van meest waardevolle merken die merkadviesbureau Interbrand elk jaar bekendmaakt, is dan ook een tweedeling te zien. 43 procent van de top 100 wist hun merkwaarde te laten groeien, terwijl 57 procent juist daalde.

Het is overigens niet Amazon die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Wij delen de top 10 Best Global Brands.

Meest waardevolle merken?

Allemaal leuk en aardig, die merkwaarde, maar wat houdt dat precies in? Interbrand kijkt bij het bepalen hiervan naar drie hoofdfactoren: de financiële prestaties van de producten of diensten van het bedrijf, de rol die het merk speelt bij aankoopbeslissingen bij het grote publiek en hoe concurrerend het merk is. Maar bij het samenstellen kijkt Interbrand naar nog veel meer factoren, van hoe goed merken luisteren naar hun aandeelhouders en klanten tot duidelijke doelen en een visie.

Duidelijk. Hoe zit het met de lijst? Niet geheel verrassend heeft Amazon dit jaar de grootste groei doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar: maar liefst 60 procent.Microsoft (53 procent), Spotify (52 procent) en Netflix (42 procent) zitten het merk op de hielen.

Social media naderen de top 10

Voordat we naar de daadwerkelijke top 10 gaan, eerst nog even de nieuwkomers van dit jaar. Welke merken wisten in dit turbulente jaar juist binnen te dringen in de top 100? Social media en communicatiemerken hebben het de afgelopen 12 maanden goed gedaan. Instagram komt daarom ook binnen op #19, YouTube op #30 en Zoom op #100. Die plek bemachtigde Zoom onder andere doordat de omzet met 270 procent is gestegen in de eerste helft van het jaar.

Andere nieuwkomers zijn Johnnie Walker (#98) en Tesla (#40), die weer voor het eerst sinds 2017 in de lijst staat. Het merk van Elon Musk wist weer in de top 50 te komen, doordat de beurswaarde in 12 maanden met 769 procent steeg.

Lees ook: Elon Musk vierde rijkste persoon op aarde: zo bouwde hij zijn vermogen op

Top 10 Best Global Brands van 2020

Hieronder vind je de top 10 meest waardevolle merken ter wereld, met erachter hun merkwaarde in dollars en hoeveel groei of daling de merkwaarde doormaakte.

10. Disney (40,773 miljard dollar, -8%)
9. McDonald’s (42,816 miljard dollar, -6%)
8. Mercedes-Benz (49,268 miljard dollar, -3%)
7. Toyota (51,595 miljard dollar, -8%)
6. Coca-Cola (56,894 miljard dollar, -10%)
5. Samsung (62,289 miljard dollar, +2%)
4. Google (165,444 miljard dollar, -1%)
3. Microsoft (166,001 miljard dollar, +53%)
2. Amazon (200,667 miljard dollar, +60%)
1. Apple (322,999 miljard dollar, +38%)

Nieuwsgierig naar de hele top 100? Bekijk alle Best Global Brands hier.

Ook interessant: De favoriete werkgevers van hoogopgeleide Nederlanders in 2020

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Van Apple tot Disney: de 10 meest waardevolle merken van 2020
Sluiten