Stijn Kuster
Stijn Kuster | LinkedIn Wheels 17 feb 2021

De McLaren Artura doet het zonder ‘onmisbare’ key-feature

De vonkelnieuwe McLaren Artura is de eerste serie geproduceerde plug-in hybride van het Engelse merk. De sportwagen heeft een complexe aandrijflijn die met het oog op de toekomst is ontwikkeld. Maar er mist een feature waar je normaal gesproken toch echt niet zonder kunt. Hoe moeten we nu achteruit rijden dan?

Omdat de Atura zowel een elektromotor als verbrandingsmotor heeft, beschikt hij niet over een achteruitversnelling. Toch kan de McLaren wel achteruitrijden. Zijn elektromotor kan namelijk in tegengestelde richting draaien, waardoor je – enkel elektrisch – achteruit kunt rijden.

McLaren Artura aan de stekker

De elektromotor heeft een vermogen van 95 pk en wordt aangestuurd door een 7,4 kWh accu, die op te laden is via een stekker. 100 procent opgeladen heeft de McLaren Artura een actieradius van 30 kilometer.

Mclaren, Artura, Supercar,
(Afbeelding: McLaren)

De elektromotor levert samen met de V6 in totaal 680 pk. In de standen Sport en Track gebruikt de McLaren beide motoren. Op zijn snelst trekt hij in 2,8 seconden op van 0 naar 100 kilometer per uur. In de comfortmodus kan de sportwagen ook volledig elektrisch rijden en schakelt hij sowieso onder de 40 kilometer per uur de verbrandingsmotor uit. Is de accu leeg, dan is er nog 585 pk aan verbrandingsmotorvermogen over.

Schakelflippers en meebewegende meters

Deze verbrandingsmotor zit gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten. Schakelen doe je met de schakelflippers achter het stuurwiel.

Mclaren, Artura, Supercar,
(Afbeelding: McLaren)

Het instrumentarium is bij de McLaren Artura anders dan we gewend zijn van de Britten. Zo zijn de knoppen van bijvoorbeeld de rijstanden verhuisd van de middentunnel naar het instrumentarium en zit het klokkenpaneel vast aan de stuurkolom. Verstel je het stuurwiel, dan bewegen de meters dus mee.

Bijzondere naam

McLaren geeft normaalgesproken haar modellen typenummers, denk aan de 540C en 620R. De fabrikant maakte al uitzonderingen. Zo kwam er bijvoorbeeld een model met de naam Senna, die natuurlijk vernoemd is naar Ayrton Senna.

LEGO dropt betaalbare en extreme Technic McLaren Senna GTR

De nieuwe McLaren Artura heeft ook een naam in plaats van een typenummer gekregen. Volgens de logica van het Engelse merk zou het model 680 worden genoemd, maar dit zou niet bij een elektrische supercar passen.

Mclaren, Artura, Supercar,
(Afbeelding: McLaren)

Het model heeft dus de naam McLaren Artura, een samenvoegsel van Art en Future. Autovisie, waarmee wij nauw samenwerken, schoot exclusieve beelden van de gloednieuwe Britse sportwagen.

Reageer op artikel:
De McLaren Artura doet het zonder ‘onmisbare’ key-feature
Sluiten