Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 13 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Dit kost het om een Ferrari 812 Superfast te onderhouden

Autoliefhebber of niet, een Ferrari maakt altijd indruk. Veel mensen dromen van zo’n raspaard. Maar wat kost het eigenlijk om zo’n sportwagen te onderhouden.

We doken in de prijslijsten en schatten in wat het kost om een Ferrari 812 Superfast te onderhouden. Daarbij richten we ons op regulier onderhoud. Want ook al krijg je deze wagen gratis, dan nog steeds is het een dure grap.

Het onderhoud van een Ferrari 812 Superfast

Onderhoud en onderdelen zijn voor een Ferrari erg duur. Een oliewissel met oliefilter, iets wat iedere brandstofauto in ieder geval ieder jaar moet vernieuwen, kost tussen de 1.000 en 1.500 euro.

Ferrari 812 superfast, onderhoud
Ferrari 812 Superfast Novitec. (Afbeelding: Wheelsage)

Verslijt je ook een setje banden in een jaar, dan kost dit je al gauw 1.400 euro exclusief montage en uitlijnen. De Michelin Pilot Sport 4S-banden waarmee de Ferrari 812 Superfast standaard geleverd wordt, hebben een prijskaartje van 350 euro per stuk. Voor nieuwe remschijven en remblokken (voor en achter) ben je zo’n 4.000 euro kwijt. Een nieuw luchtfilter kost zo’n 300 euro en twee nieuwe ruitenwisserbladen kosten je ongeveer 70 euro.

Naast de olie in het motorblok, moet ook de olie in de versnellingsbak en het differentieel ververst worden. Dit moet in ieder geval elke twee jaar of na iedere 50.000 kilometer gebeuren, en het liefst vaker. Nieuwe vloeistof kost bij beide onderdelen zo’n 1.250 euro, totaal dus 2.500 euro. Om je ontsteking fris te houden, horen bougies ook bij het onderhoud. Het vervangen hiervan kost je al snel 1.500 euro.

Het laatste onderdeel dat tot de onderhoudslijst – met reguliere onderhoudskosten – van een Ferrari 812 Superfast behoort, is de batterij. Deze hoeft niet vaak vervangen te worden. Gelukkig maar, want een nieuwe accu kost al gauw 500 euro.

Een Ferrari onderhouden is ‘betaalbaar’, mits er niets kapot gaat

Wanneer je netjes met je Ferrari 812 omspringt, en dus niet te veel onderdelen als banden en remblokken verslijt, ben je gemiddeld zo’n 3.000 euro per jaar aan onderhoud kwijt. Tenminste, als er niets kapot gaat. Is bijvoorbeeld je versnellingsbak kapot, en moet je deze vervangen, dan ben je al gauw 12 tot 13 duizend euro verder.

Dit kost het om een Bugatti Chiron te onderhouden

Daarbij komen de kosten voor verzekering, wegenbelasting en benzine (hij zuipt veel). Door zijn begeerlijke atmosferische V12 met een slagvolume van 6.5 liter, vallen de kosten al met al niet mee. Maar daar krijg je wel een heerlijk Italiaans raspaard voor terug.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.