Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 15 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Zelfs Harry Potter en Joker moeten aan mondkapjes geloven

In Nederland is het mondkapje ondertussen verplicht. Althans, in de supermarkt, trein en andere openbare ruimtes waar je de hemel niet kunt zien. Je zult altijd de wappies hebben die zich er niet aan houden, maar de regels zijn hier duidelijk.

In de Verenigde Staten wil dat nog niet echt lukken. Na een valse start met een president die weigerde een mondkapje te dragen, Donald Trump natuurlijk, is het Centers for Disease Control and Prevention (CDC) begonnen met nieuwe campagnes.

Mondkapjes promoten: pittige puzzel

Hun doel? Duidelijk maken dat een mondkapje dragen niet suf, lachwekkend of dom is, maar juist nodig om weer terug te kunnen gaan naar het oude normaal.

Maar ja, stoffige reclames op televisies en posters met informatie spreken niet elke doelgroep aan. En wie weten er nou het beste hoe je de aandacht van consumenten moet trekken? Precies, adverteerders en Hollywood-studio’s.

Hollywood schiet te hulp

De CDC heeft met die gedachte in het achterhoofd WarnerMedia en Ad Council aangeschreven, met een toffe campagne als resultaat. Het gaat om een commercial waarin de grootste filmhelden van Warner Bros. de consument proberen te overtuigen dat een mondkapje dragen echt nodig is.

De reclame gebruikt bekende beelden uit film-franchises als Harry Potter, DC en Mad Max, met een twist: de personages zijn stuk voor stuk voorzien van hun eigen mondmaskers. Een knap staaltje editing, want het ziet er zeer realistisch uit, in plaats de slecht achteraf gephotoshopte beelden die je regelmatig online voorbij ziet komen.

Zelfs de schurken

Of het nou de helden uit The Lord of the Rings zijn of schurken als Voldemort en Joker: stuk voor stuk dragen ze een mondkapje. Uiteraard in een kleur die geheel matcht met hun outfits, want het blijft Hollywood. Zelfs Pennywise uit It draagt er eentje!

De video wordt in de Verenigde Staten getoond tijdens reclameblokken, en is PR-matig naar digitale media verstuurd. De boodschap is duidelijk: “Laten we teruggaan naar onze favoriete dingen”, luidt de advertentie, “wat dat ook mag zijn.”

Voor ons is het vooral een komisch tussendoortje.

7 controversiële dingen uit Marvel films die Disney nu niet meer zou durven

 

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.