Pim Jansen
Pim Jansen Health 12/09/2020

6 gezondheidsvoordelen van koud douchen + tips om het vol te houden

Er gaat niets boven een lekker warme douche. Helaas hebben we slecht nieuws voor je. Het is namelijk beter om de kraan wat vaker richting het blauwe streepje te draaien. Koud douchen heeft namelijk behoorlijk wat (gezondheids)voordelen. Zo verhoogt het je weerstand en helpt het bij het afvallen. Meer daarover en andere voordelen lees je in in dit artikel.

Met koud douchen bedoelen we overigens niet dat je de hele douchebeurt staat te vernikkelen van de kou. Het gaat erom dat je eindigt met een koude plens. Je kunt dus rustig ontwaken onder een warme straal, rustig je tanden poetsen, haren wassen en scheren voordat je de kou trotseert. Zelf als je alleen de laatste 15 à 30 seconden koud afdoucht, profiteer je al van onderstaande gezondheidsvoordelen.

Afvallen, een betere weerstand en 4 andere voordelen van koud douchen

1. Meer bruin vet (pluspunt als je wil afvallen)

Door jezelf geforceerd af te koelen (bijvoorbeeld door koud te douchen) gaat je lichaam bruin vet produceren. Dit is het vet waar je blij mee moet zijn, want de voornaamste taak hiervan is het produceren van warmte. Waar wit vet calorieën opslaat, zorgt bruin vet er juist voor dat je meer energie verbrandt. Bruin vet houdt je warm en zorgt voor meer verbranding. Perfect als je wil afvallen.

2. Koud douchen is goed voor de weerstand

Het is belangrijk om voldoende witte bloedcellen te hebben. Deze verdedigen je lichaam tegen infecties met lichaamsvreemde stoffen en indringers. Om de productie hiervan een boost te geven moet je het lichaam en het immuunsysteem prikkelen. Dit kan op verschillende manieren, maar koud douchen is het gemakkelijkst. Zo geef je het lichaam en je immuunsysteem een flinke oppepper.

3. Goed voor je spieren en herstel

Een koude douche na het sporten is niet alleen heerlijk verkoelend, maar ook nog eens goed voor je spieren. Door de kou sluiten de bloedvaten en help je de bloedtoevoer extra op gang komen. Op deze manier kan je lichaam sneller afvalstoffen afvoeren. Dit bevordert het herstel na fysieke inspanning en zorgt ervoor dat je minder last hebt van spierpijn.

4. Koud douchen geeft je een energieboost

Door koud te douchen maak je het lichaam wakker. Je hart gaat sneller kloppen en ook je ademhaling wordt dieper. Hierdoor gaat je bloed sneller stromen en krijg je meer zuurstof binnen. Je lichaam doet dit om zich warm te houden, maar er zijn ook andere voordelen. Zo wordt de bloedtoevoer naar je hersenen verbeterde. Hierdoor ben je scherper en meer alert.

5. Verbeterde bloedcirculatie (pluspunt als je wil afvallen)

Zoals je in de vorige punten al kon lezen, zorgt koud douchen ervoor dat je hart sneller gaat kloppen. Dit is omdat je bloedvaten nauwer worden en het bloed krachtiger rondgepompt moet worden. Door deze verbeterde bloedcirculatie blijf je warm, maar het zorgt ook voor een hogere stofwisseling. Precies wat je naar zoekt als je wil afvallen.

6. Koud douchen is goed voor de huid

Wanneer je de douche zo koud mogelijk zet, zul je merken dat je spieren samentrekken. Hierdoor gebeurt hetzelfde met de huid. Deze wordt strak getrokken en gladder. Ook sluit de huid zich om de kou buiten te houden. Bijkomend voordeel daarvan is dat je huid minder snel uitdroogt. Warm douchen doet precies het omgekeerde en zorgt juist voor uitdroging.

Afvallen met een koude douche: tips om het vol te houden

Hoewel sommig mensen het heerlijk vinden, zijn de meesten geen fan van koud douchen. Om het toch vol te houden en te voorkomen dat je opgeeft, hebben we een paar handige tips

  • Doe het niet geleidelijk, maar ga er vol voor. Gooi de douche zo koud mogelijk, dan ben je er ook het snelste vanaf
  • Blijf rustig ademhalen. Door je hierop te focussen heb je minder last van de kou en het is ook nog eens beter voor je.
  • Bouw het op. Begin warm en douche je vervolgens koud af. Gaat dit goed? Blijf dan langer onder de koude straal staan en bouw het zo op.
  • Herinner jezelf aan de voordelen. Vertel jezelf iedere dag waarom je dit doet en blijf zo gemotiveerd.
  • Door doelen te stellen, heb je iets om je op te focussen. Probeer bijvoorbeeld iedere dag net iets langer onder de koude straal te blijven staan.
  • Gebruik een app zoals deze.
  • Beloon jezelf. Is het gelukt om een doel te behalen? Je record gebroken? Geef jezelf dan een beloning. Zolang het maar geen warme douche is.

Meer hulp bij het afvallen

Koud douchen kan je helpen bij het afvallen, maar het is natuurlijk geen wondermiddel. Deze bestaat namelijk niet en dus moet je om kilo’s kwijt te raken op verschillende dingen letten. Bijvoorbeeld op hoeveel water je moet drinken, hoeveel koolhydraten je eet, of je wel voldoende beweegt en nog veel meer. Alles daarover en nog veel meer informatie die je kan helpen bij het afvallen vind je hier.

Reageer op artikel:
6 gezondheidsvoordelen van koud douchen + tips om het vol te houden
Sluiten