4 fouten tijdens intermittent fasting die averechts werken

Er zijn veel redenen om je in te lezen in Intermittent Fasting, een methode die vaak wordt gebruikt voor afvallen. Toch is deze manier van vasten geen wondermiddel. We vertellen je over de fouten die je niet moet maken.

Voordat je gaat beginnen met Intermittent Fasting, ook vaak afgekort als IF, is het goed om te weten dat het geen dieet is maar een levensstijl. Met Intermittent Fasting eet je in bepaalde tijdframes. Zo wordt calorie-inname vaak beperkt en dat zorgt ervoor dat het een goede tool is voor afvallen. Check bijvoorbeeld deze vijf effectieve manieren van periodiek vasten.

Veelgemaakte fouten tijdens intermittent fasting

Zoals gezegd, is Intermittent Fasting geen wondermiddel. Zo kun je te maken krijgen met verschillende bijwerkingen en zijn er ook fouten die je niet wil maken tijdens het afvallen. Die fouten zetten we hieronder voor je op een rij.

1. Je eet te veel calorieën

Intermittent Fasting is geen vrijbrief om alles wat los en vast zit te eten tijdens de uren waarop je wel mag eten. Als jij tussen 12.00 en 20.00 uur meer calorieën eet dan jouw lichaam nodig heeft, dan heb je alsnog een positieve energiebalans en zal je in vet aankomen. Om af te vallen is het noodzakelijk om in een negatieve energiebalans te zitten, en de tijd van eten heeft daar vrij weinig mee te maken.

7 misvattingen en veel gemaakte fouten die afvallen onmogelijk maken

2. Je slaat maaltijden over (en eet daardoor te weinig calorieën)

Als jij de 16/8 methode volgt, waarbij je dus 16 uur vast en een tijdframe van 8 uur hebt om te eten, dan kan het logisch klinken om bijvoorbeeld het ontbijt over te slaan. Dit kan resulteren in te weinig calorieën eten over de gehele dag. Hierdoor is de kans groter dat je de rest van de dag last van hongergevoel krijgt en het vasten breekt.

Hoe je het beter wel kunt aanpakken? Plan je maaltijden goed, en houd bij hoeveel calorieën elke maaltijd ongeveer bevat. Als jij een uur voor jouw IF-tijdframe eindigt nog ongeveer 1.000 kcal mag eten, dat weet je dat je dit beter had kunnen verspreiden over de dag.

3. Je bent te streng voor jezelf

Intermittent Fasting vereist behoorlijk wat discipline. Je houdt vaak de klok in de gaten, omdat je ‘s avonds na een bepaald tijdstip niet meer wil eten. Op een doordeweekse avond op de bank lukt dat meestal nog wel, maar gaat het je ook lukken als je bij vrienden bent en er een schaal bitterballen op tafel staat?

Natuurlijk is het goed om ‘nee’ te zeggen als je bezig bent met afvallen, maar laat deze methode je leven niet beheersen. Het moet wel leuk blijven, en genieten is ook goed voor je. Dus zeg eens ‘ja’ tegen die bitterbal, en raak niet in paniek als je om 20:10 nog moet beginnen aan je avondeten. Balans is het belangrijkste, en daar hoort af en toe afwijken van jouw richtlijnen ook bij.

4. Je drinkt te weinig water

In de uren dat je niet mag eten, is het natuurlijk wel toegestaan om te drinken. Sterker nog, het is juist aan te raden om te drinken. Als jouw lichaam niet gehydrateerd is, is het ook niet in staat om afvalstoffen af te voeren. Vet is vaak opgebouwd uit afvalstoffen, dus zorg ervoor dat je altijd een glas water bij de hand hebt.

Deze formule laat zien hoeveel water je per dag moet drinken

Reageer op artikel:
4 fouten tijdens intermittent fasting die averechts werken
Sluiten