Tessa Ham
Tessa Ham Geld & Carrière 3 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Elon Musk-fans kopen massaal verkeerd aandeel door één tweet

The Elon Effect goes wrong, again! Fans van Elon Musk kopen massaal het verkeerde aandeel en dat is niet de eerste keer.

Afgelopen maandag schoot de koers van Clubhouse Media Group omhoog, nadat Elon Musk zijn debuut maakte op de nieuwe social media-app Clubhouse. Het is niet de eerste keer dat duidelijk wordt hoe groot de invloed van de Tesla CEO is. Maar het wordt ook weer duidelijk hoe gevaarlijk dat kan zijn. Het probleem met het stijgen van de Clubhouse-koers is namelijk dat fans van de Tesla-CEO massaal aandelen van het verkeerde Clubhouse hebben gekocht. Oeps.

De grote impact die Elon Musk kan maken op de beurs met één tweet wordt ook wel het ‘Elon Effect’ genoemd. Deze week pakte dat wéér verkeerd uit.

Elon Musk en Clubhouse

Elon Musk maakte afgelopen zondag zijn debuut op Clubhouse, een nieuwe social media-app die zich compleet richt op audio. In speciale Rooms en Clubs kun je luisteren naar gesprekken en er zelf ook aan deelnemen. De app is nu nog invite only en het is momenteel een van de populairste bedrijven in Silicon Valley. “On Clubhouse tonight at 10pm LA time”, tweette Musk zondag. Waarna 5.000 gasten (het maximale aantal) luisterden hoe hij over Mars en Bitcoin praatte.

Maar het was niet de koers van dit bedrijf die met 65 procent omhoog schoot. De Clubhouse-app is namelijk helemaal niet beursgenoteerd. Elon Musk-fans kochten massaal aandelen van Clubhouse Media Group, een bedrijf dat helemaal niets te maken heeft met de nieuwe social media-app. Het betreft hier een influencers agency.

Weer het ‘Elon Effect’

Het is niet de eerste keer dat we te maken krijgen met ‘the Elon Effect’, zoals The Financial Times het zo mooi noemen. Alleen de afgelopen tijd al liet Elon Musk van zich horen over Bitcoin en Dogecoin, waarna de koersen van beide cryptomunten munten enorm stegen. En het is zelfs niet de eerste keer dat ‘s werelds rijkste man de koers van het verkeerde bedrijf laat ontploffen.

Op 7 januari stuurde de Tesla-CEO een tweet de wereld in met de woorden: ‘Use Signal’. Hij probeerde mensen aan te raden de beveiligde berichten-app Signal te gebruiken, maar dat werd door veel mensen verkeerd begrepen. Zij dachten dat hij het had over Signal Advance, een bedrijf uit Texas dat opereert in de medische sector. Waar het aandeel aan het begin van de week slechts 0,60 dollar waard was, steeg de waarde na de tweet van Elon Musk naar 70,85 dollar. Een stijging van iets minder dan 12.000%.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.