Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 15 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

Disney+ verslaat Netflix met ‘s werelds best bekeken serie

Mede dankzij The Mandalorian heeft Disney+ recordcijfers kunnen boeken. De streamingdienst heeft nu al meer abonnees dan Disney voor de eerste vier jaar had verwacht. Er is echter meer nodig dan één show om abonnees het hele jaar door tevreden te houden.

Gelukkig heeft Disney het Marvel Cinematic Universe nog. Nog zo’n miljarden-aankoop die in de streaming-oorlog goed van pas komt. Marvel Studios komt met een berg aan nieuwe series naar Disney+. Stuk voor stuk net zo belangrijk als de bioscoopfilms. Sterker nog: nieuwe gezichten gaan eerst opduiken in de series, alvorens ze overstappen naar het witte doek.

Disney+ scoort met WandaVision

Het eerste wapenfeit had The Falcon and the Winter Soldier moeten worden. Door de pandemie liep het echter anders en kregen Marvel-fans WandaVision voorgeschoteld. Een gewaagde, absurde en vooral zeer creatieve serie, waar The Falcon and the Winter Soldier meer een directe vertaling van Marvel’s filmstijltje is.

Een risicootje dus, maar Disney hoeft niks te vrezen. Volgens Parrot Analytics is WandaVision namelijk op dit moment de best bekeken serie. Niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook wereldwijd. Het onderzoeksbureau analyseert sociale media, beoordelingen op bijvoorbeeld IMDb maar ook piraterij-cijfers.

Het bureau meldt dat WandaVision aanvankelijk nog even op gang moest komen qua kijkcijfers. Tijdens de eerste paar afleveringen bleef de show tussen plek 7 en plek 35 steken, wereldwijd. Na de derde aflevering, die uitkwam op 22 januari, stootte de Marvel-serie door naar de derde plaats en aflevering vijf zorgde voor het laatste zetje: WandaVision is na die controversiële aflevering de grootste serie wereldwijd. Niet alleen op Disney+, maar overal.

De top 5 slechtste Marvel films volgens IMDb en Rotten Tomatoes

Netflix afgetroefd?

Het is even afwachten of de komende afleveringen de serie op de troon kunnen houden. Disney kan echter in ieder geval nu al spreken van een megasuccces. Het zijn cijfers waar veel concurrenten enkel van kunnen dromen. Dat had het bedrijf ook wel nodig, want naast The Mandalorian heeft Disney+ amper succesvolle Originals gehad. Wat dat betreft weet het bedrijf nog niet online discussies te domineren op de manier waar Netflix koning in is.

Toch heeft Disney een belangrijk wapenfeit ten opzichte van Netflix. Waar Netflix in één keer een compleet seizoen online gooit, kiest Disney+ voor het traditionele model van één aflevering per week. Daardoor kan er online hype ontstaan en loopt de populariteit van Disneys series langzaam op:

“Wanneer we binge-releases van series zien zoals op Netflix, dan zien we de vraag in eerste instantie een week lang omhoogschieten”, legt Wade Payson-Denney, analist bij Parrot Analytics, uit. Payson-Denney noemt shows als The Crown, The Queen’s Gambit en Cobra Kai als voorbeelden. “Ze maken aan het begin echt impact, maar verdwijnen snel. Het is een snelle hit voor de streamers. Terwijl we bij wekelijkse releases de populariteit geleidelijk zien toenemen, vooral voor een show als The Mandalorian en WandaVision. ”

Koning van de data

Wellicht moet Netflix zich dus toch nog eens achter de oren gaan krabben: “Het zorgt ervoor dat deze shows echt langer onderwerp van gesprek blijven”, aldus de analist. Aan de andere kant: Netflix speelt al vele jaren dit spelletje, en beschikt over meer data dan wie dan ook. Waar een onderzoeksbureau vooral indirect het succees van shows moet meten, weet Netflix exact hoe gebruikers shows consumeren. Blijkbaar loont het voor het bedrijf. Met Disney+ heeft de streamingdienst er echter nu al een veel geduchtere concurrent bij dan wie dan ook had zien aankomen.

Marvel onder vuur na ‘anti-semitische’ easter egg in Hulk

Parrot Analytics

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.